NVAO: ‘Meer goede opleidingen’

Er waren in 2013 meer ‘goede’ opleidingen en instellingen dan in voorgaande jaren, constateert onderwijskeurmeester NVAO. Vooral het hbo heeft een flinke inhaalslag gemaakt.

De NVAO heeft op een rijtje gezet hoe vaak Nederlandse universiteiten, hogescholen en hun opleidingen in 2013 het accreditatieoordeel ‘voldoende’, ‘goed’, ‘excellent’ en ‘onvoldoende’ kregen. Het opvallendst is de toename van het aantal goede beoordelingen: dat steeg van zeven naar elf procent.

Volgens NVAO-voorzitter Anne Flierman is dit vooral te danken aan het hbo, waar de afgelopen jaren hard gewerkt is om het eindniveau te verbeteren. “Ik denk dat ik rustig kan zeggen dat de Inholland-affaire in 2010 en alles wat ermee gebeurd is een soort wake up call is geweest voor het hele hbo. Er zijn allerlei onderzoeken gestart, onder meer naar de kwaliteit van toetsing en onderzoek. Blijkbaar zijn de hogescholen ervan doordrongen dat het hbo-niveau te wensen over liet. Dat merk je nu aan de toename van het aantal goede boordelingen.”

Ook opleidingen die niet in één keer door de keuring zijn gekomen, blijken goed gebruik te maken van de herkansing die hun geboden wordt. De meeste werden afgekeurd omdat de kwaliteit van de afstudeerscripties en -opdrachten te laag was en omdat de toetsing ervan te wensen over liet. Flierman: “Bij de herkeuring blijkt dat nieuwe scripties duidelijk beter zijn. Opleidingen gebruiken de herstelperiode als moment om zich op alle fronten te verbeteren, ook op aspecten die ‘voldoende’ waren.” Hij verwacht dan ook dat het aantal ‘gele kaarten’ voor hbo-opleidingen de komende jaren zal afnemen.

Over de universitaire opleidingen kan hij nog geen voorspelling doen. “Daarvan worden de meeste pas in 2014 en 2015 gekeurd.”

De NVAO deelde vorig jaar 33 gele kaarten aan bestaande opleidingen uit, tegen twaalf in 2012. Procentueel is de stijging gering, omdat er veel meer opleidingen werden gekeurd.