NU.nl populairste nieuwssite studenten

Driekwart van de studenten op zoek naar het dagelijks nieuws surft naar Nu.nl. Daarmee is deze site het veruit de populairste nieuwssite onder studenten.

Dat blijkt uit onderzoek van Studenten.net. Het gat van nu.nl met de concurrenten is groot. Geenstijl volgt op een straatlengte met 18 procent. NOSHeadlines trekt 17 procent van de studenten.

Kranten
Van de landelijke kranten scoort Telegraaf.nl het hoogst met 16 procent. Vooral onder mbo’ers is de nieuwssite populair. VK.nl wordt door 14 procent van de studenten bezocht, waarvan het merendeel wo’ers. Datzelfde geldt voor NRC.nl (11 procent) en NRCnext.nl (9 procent). Spitsnieuws.nl wordt door 12,5 procent van de studenten bezocht. AD.nl trekt 8 procent en Fok.nl 6 procent van de studenten.

Vanwaar dit initiatief?
“Vanwege alle lawaai om het rapport en de twijfel van mensen over het hele proces. Er staan een paar dingen in die niet waar zijn. Nu denkt men dat het rapport onjuist is én dat er geen klimaatverandering is. Maar zo is dat niet.”

Het KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen) heeft zich na een oproep van minister Cramer voorgenomen om het IPCC-rapport door te lichten. Is dat niet wat ambitieus?
“Het zou ongelofelijk veel werk zijn. Dat is waar. Ik heb meegeschreven aan het rapport en dat is een heel zorgvuldig proces geweest met veel rondes. Er hebben twee- tot drieduizend mensen aan meegewerkt. Noem mij een project van die grootte waar geen enkele fout in zit. De centrale vraag naar temperatuurstijging en CO2 als onderliggende hoofdoorzaak staat als een paal boven water. Het schrijfproces was heel zorgvuldig en daar kan ik nog steeds achter staan. Juist nu er zoveel kritiek is.”

Als wetenschapper staat u achter het IPCC, maar de tegenstanders ruiken bloed.“En daarom ook zo’n brief.”

Je kunt wel zeggen: laten we redelijk zijn en de schade beperken. Maar de klimaatsceptici stoken flink door.“Iedereen, inclusief de opstellers van het rapport, zou liever zien dat er geen klimaatverandering is. Maar je kunt de realiteit niet wegwensen, en dat is, vind ik, wat veel klimaatsceptici doen.”

Afgelopen week heeft de teruggetreden klimaatwetenschapper Phil Jones bij de BBC gezegd dat de opwarming de laatste tien jaar stilstaat, en dat men niet begrijpt waarom. Dat is koren op de molen van klimaatsceptici. Wat kunnen we verder nog verwachten?
“Er zijn twee mogelijkheden. De ene is dat het IPCC nog nauwkeurig en opener moet werken, maar de trein van CO2-maatregelen gaat door. De andere mogelijkheid is dat het broeikaseffect als een hype wordt gezien. Net als zure regen en het ozongat. Maar daar hoor je niks meer over, juist omdat er heel veel aan gedaan is.”

Het gevaar van de discussie is dat het draagvlak voor milieumaatregelen erodeert, en dat daardoor fondsen voor de ontwikkeling van duurzame energie slinken.
“Je hebt gelijk: de steun daarvoor gaat afnemen. Ik vind het niet ongezond dat daar nog eens heel nuchter naar gekeken wordt. Daar mogen we best twee jaar voor uittrekken. Wetenschappelijk komt het wel goed, maar of je politiek de neuzen allemaal weer dezelfde kant op kunt krijgen, dat is de vraag. Er zullen opportunisten in het gat springen en zaken terugdraaien. Dat is natuurlijk jammer. Maar als wetenschapper vind ik het belangrijk dat het proces klopt en dat we de discussie niet uit de weg gaan.”