Campus

Nuna zet geheim wapen in

Het Nuon Solar Team is met de Nuna9S begonnen aan een inhaalslag om Japans koploper Tokai in te halen. Vandaag, de zesde racedag van de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.

Het Delftse team arriveert bij de pitstop in Kareedouw. Vandaag is een goede dag voor de Delftenaren. Ze hebben er twee rondjes opzitten terwijl hun Japanse concurenten er slechts een hebben gereden. (Foto: Nuon Solar Team)

Na een reeks tegenslagen lijkt het Nuna weer mee te zitten. “By now Nuna is at the stop in Kareedouw after driving her 2nd loop. @tokaichallenger is here too. They have driven 1 loop”, twitterde het Nuon Solar Team vanmiddag.


Het Delftse zonneraceteam verloor afgelopen dinsdag zijn positie als koploper. De Delftenaren kampten met problemen aan het elektrische systeem van de wagen. En coureur Pauline Overes werd door een benzineauto gesneden en raakte in een slip. Sinds gisteren is het team weer aan het inlopen op de grote concurrent, Tokai uit Japan. 


Bij de tweejaarlijkse Sasol Solar Challenge gaat het erom binnen de gestelde tijd zo’n groot mogelijke afstand af te leggen. Komende zaterdag is de laatste etappe en zal duidelijk worden of Nederland de wereldbeker weer naar huis mag nemen, net als in 2016.


“Het was erg spannend afgelopen dagen doordat we problemen hadden met ons elektrisch systeem”, zegt elektrotechnicus en coureur Martijn Hoogelander (22). “De problemen zijn verholpen, maar het blijft spannend. Het weer is erg veranderlijk in Zuid-Afrika en daar moeten we onze strategie continu op blijven aanpassen. Na eindeloze vlaktes komen we nu aan in berglandschap. Hier kunnen we een nieuwe dimensie toevoegen aan onze strategie met onze nieuwste innovatie: Intelligent Cruise Control.”


‘Onze zonnewagen kan met een radar en routedata haar omgeving herkennen’


De Delftse studenten vertrouwen erop dat ze in de bergen voordeel kunnen behalen op de Japanners met de inzet van hun slimme cruise control. Dankzij dit systeem kan het Nuon Solar Team zijn zonne-auto Nuna9S zo energiezuinig en effectief mogelijk laten rijden. Daarbij wordt onder meer rekening gehouden met het berglandschap en verkeer. Dat is in Zuid-Afrika erg belangrijk, omdat de zonnerace door uiterst contrasterende landschappen voert.


“Onze zonnewagen kan met een radar en routedata haar omgeving herkennen. Nuna ziet bergen aankomen en kan haar instellingen en snelheid daar autonoom op aanpassen. Dit doet de auto nog voordat de coureur een helling ziet aankomen”, aldus Technisch Manager Rintati Roza (22).


De Sasol Solar Challenge vindt tussen 22 en 29 september  plaats in Zuid-Afrika. De route leidt van Pretoria in het noordoosten naar Stellenbosch nabij Kaapstad aan de westkust. Dat is 4.500 kilometer in acht dagen. Wie wil en kan, rijdt er zelfs nog wat rondjes bij. Want het team met de meeste kilometers op de teller wint.


Volg het Twitteraccount voor de laatste stand van zaken. Of volg het nieuwsoverzicht op de teampagina

Redacteur Tomas van Dijk

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

tomas.vandijk@tudelft.nl

Comments are closed.