Nuna onderweg: slippertje en noodweer

Dag één van de Sasol Solar Challenge verliep stormachtig voor de Delftse Nuna. Coureur Pauline Overes raakte in een slip en ’s avonds waaide het hele tentenkamp weg.

Teamleider Jelle van der Lugt vangt geschrokken Pauline Overes op. (Foto: Hans Peter van Velthoven)

De Sasol Solar Challenge ging zaterdag 22 september van start op de openbare weg. Deelnemen aan het hectische verkeer rond Pretoria is niet zonder risico’s. Coureur Pauline Overes had net het Japanse team van Tokai University ingehaald en lag daarmee aan kop, of ze werd door een benzineauto gesneden. Ze remde hard, en raakte daardoor in een slip. De wagen belandde 180 gedraaid op de vluchtstrook. Geen gewonden, Overes met de schrik vrij en collega Jelmer van der Hoeven die het stuur overnam.

Nuna9S op de snelweg rond Pretoria. (Foto: Nuon Solar Team)

De eerste racedag eindigde uiteindelijk met 638 kilometer op de teller en een eerste startpositie voor dag twee. Maar toen stak er een storm op. Het in de haast door de Delftse studenten opgezette tentenkamp waaide volledig weg. Eén student raakte onderkoeld en moest door door BHV-ers geholpen worden. Het team slaagde er wel in om de zonnewagen onder een afdak te manouvreren en af te schermen voor de wind met twee andere auto’s. Verschillende andere zonnewagens hadden minder geluk en raakten beschadigd. Eén daarvan moest zelfs de race staken.