Nuna II vereeuwigd in ‘Winnende energie’

Dat er aan een race als deze veel voorbereidingen vooraf gaan, komt in het boek duidelijk naar voren. Een jaar lang werkte het team aan de vernieuwde wagen en al vier weken voor de race waren de Nederlanders in Australië.

Niets lieten ze aan het toeval over. Omdat de route over een doodnormale highway liep, was het mogelijk dat er takken, verloren vracht of kangoeroes op het wegdek lagen. Wat doe je dan? Juist, je stuurt een pre-scout vooruit die het parcours vrijhoudt van obstakels. En om het overige verkeer duidelijk te maken dat er een zonnewagen aankomt, stuur je vervolgens een scout vooruit die vlak vóór de racewagen rijdt. Het konvooi bestond uiteindelijk uit een meteowagen die de weersverwachting doorgaf, de pre-scout en scout, de Nuna II, mission control (een wagen vol elektronica) en de karavaan -een groep volgwagens met reserve-onderdelen, tenten en ruimte voor de afgewisselde coureurs. Allemaal gevuld met mensen in knaloranje shirts.

Voor wie nieuwsgierig is geworden of er niet genoeg van kan krijgen, is de Nuna II donderdag 29 januari om 21.00 uur te zien in het Teleac-programma ‘Hoe?Zo!’ op Nederland 1. Al tijdens de bouw maakte Teleac opnamen van de wagen, die ze in de kennisquiz gebruiken als illustratie bij een vraag over energie.

Christa van den Berg

Diana van der Westen, ‘Winnende Energie; Nuon Solar Team onverslaanbaar in World Solar Challenge’. Nuon, 2004, pp. 120, 13,95 euro. Verschijnt in februari. ISBN 90 73 187 45 1.

Met honderd kilometer per uur door de Australische woestijn langs Ayers Rock rijden, zonder ronkende motor, puur op energie van de zon. Het Nuon Solar Team deed het afgelopen oktober en won met overmacht de wereldtitel. Om deze geweldige prestatie van het grotendeels Delftse team te vereeuwigen, bracht hoofdsponsor Nuon recentelijk het boek ‘Winnende energie’ uit. Prachtige reclame voor de energiegigant natuurlijk. En een leuk koffietafelboek voor alle grote bedrijven die ook maar iets hebben bijgedragen aan het succes. De leek in driedelig pak kan er heel wat uithalen. De bladerende student ook, want het boek biedt voor elk wat wils: van technische specificaties van de zonnewagen, een racedagboek, beschrijvingen van de teamleden en uitleg over de gebruikte strategie, tot foto’s van de Australische outback. Wel jammer dat de eerste zes bladzijden alleen die outback en wat Aboriginals tonen, maar ja, het is nu eenmaal een koffietafelboek. En verderop komt de Nuna II gelukkig volop aan bod. Zelfs Nuna I komt voorbij, na de schapen van Kapitein Cook. Want voor wie het al is vergeten, ook in 2001 won het Nederlandse team het wereldkampioenschap voor raceauto’s op zonne-energie. Aan de winnende wagen van toen is heel wat veranderd: een groter oppervlak en dus meer zonnecellen, in plaats van een buizenframe een zelfdragende carrosserie, compactere wielophanging en verbeterde aërodynamica. Daarnaast is de efficiëntie van de zonnecellen verhoogd van 23,5 naar 24,5 procent.

Christa van den Berg