Nuna als eerste over de finish

De studenten van het Nuon Solar Team hebben de 14e Bridgestone World Solar Challenge gewonnen, het officieuze wereldkampioenschap voor zonneauto’s in Australië. Na vijf dagen racen kwam zonneauto Nuna9 vanmorgen om circa kwart voor zeven Nederlandse tijd over de finish in Adelaide.

Nuna op weg door Australië. (Foto: Hans-Peter van Velthoven)

Het Delftse team deed vier dagen en ruim zes uur over de 3.000 kilometer lange race. Het is de zevende keer dat het Nuon Solar Team wereldkampioen zonneracen is geworden.

Op de laatste racedag bouwde het Nuon Solar Team de voorsprong op de belangrijkste concurrenten – Michigan (VS), Tokai (Japan) en Punch Powertrain (België) verder uit. Red Shift (Universiteit Twente) moest nog een tijdstraf van een halfuur uitzitten en zakte weg in het eindklassement.

‘Ik voelde de auto onder me trillen’

De derde en vierde racedag bleken beslissend, toen het weer in de Australische outback omsloeg: donkere wolken, harde wind en zelfs regen zetten de toon.

Na de winderige racedag van eergisteren en een regenachtige nacht was er gisteren ronduit sprake van storm in de Australische outback. De windvlagen van soms meer dan zestig kilometer per uur zorgden in combinatie met een dik wolkendek voor spannende momenten. Coureur Emma Vercoulen vertelt: “Het viel door de harde wind niet mee om Nuna9 recht op de weg te houden. Ik voelde de auto onder me trillen, terwijl ik de regenplassen op de weg probeerde te vermijden. Best eng, maar ook kicken!”

Juist in deze omstandigheden liep het team uit naar een voorsprong van twee uur op de voorlaatste dag.

Strategen Stijn en Jasper in de volgauto. (Foto: Jorrit Lousberg)

Voor de veiligheid besloot het Nuon Solar Team waar nodig snelheid te minderen. Dat het team er toch in slaagde de voorsprong uit te breiden, wijzen de studenten voor een groot deel toe aan de strategie. Strateeg Stijn Burger zit dagelijks met zijn laptop in Mission Control, de auto achter Nuna: “In Mission Control houden we de auto en de omgeving nauwlettend in de gaten. Vandaag hebben we vooral de wind goed gemonitord om hier zo optimaal mogelijk gebruik van te maken.”

Omdat Nuna zo licht en gestroomlijnd is, kan de zonneauto ook bij harde wind met weinig energie veel snelheid maken, legt aerodynamicus Jasper Hemmes uit. “Bij harde zijwind zoals vandaag instrueren wij de coureur om de auto zó op de weg te positioneren dat we optimaal gebruik maken van het zogenoemde ‘zeileffect’. We worden dan als het ware vooruit gezogen door de wind dankzij ons aerodynamische ontwerp. Eigenlijk reed Nuna vandaag dus niet alleen op zonne-energie maar ook op de kracht van de wind.”

Wie is waar na dag 4?

Lees ook:

Nuna9 bouw voorsprong uit (10 oktober 2017)

Nuna aan kop in Australië (9 oktober 2017)

Nuna9 van start in Australië (6 oktober 2017)