Nuna aan kop in Australië

​Het Nuna zonnewagenteam gaat aan kop bij de Solar Challenge in Australië. Maar de Japanse Tokai Challenger zit de Delftenaren op de hielen.

Twee minuten en veertig seconden. Dat is nu nog maar de voorsprong van de Delftse studenten op de concurrenten uit Japan. Maandag 9 oktober, vond de tweede racedag plaats in de Australische woestijn. De Nuna9 reed als eerste over de streep bij het gehucht Tennant Creek, de tweede stop in de race van Darwin naar Adelaide.

Op zondag was de voorsprong comfortabeler. Toen bereikte de Nuna9 ruim acht minuten eerder dan de Tokai Challenger de eerste halte, Daly Waters. De teams hebben nu in totaal 1210 kilometer afgelegd. Met 81,1 kilometer per uur is de Nuna9 een fractie sneller dan de Tokai Challenger, die een gemiddelde snelheid behaalde van 80,9 kilometer per uur. Solar Team Twente doet het ook goed. Met haar wagen, de Red Shift, staat dit team derde. Het team behaalde een snelheid van 79,1 kilometer per uur.

Vijand van de coureurs is de bijna ondraaglijke hitte

De belangrijkste vijand van de coureurs is de bijna ondraaglijke hitte: de temperatuur in Nuna9 liep op tot boven de vijftig graden Celsius, vertelt coureur Lisanne de Rooij in een persbericht van de TU. “De hitte is onvoorstelbaar. Het is buiten 39 graden, maar onder de kap is de temperatuur tien tot vijftien graden hoger. En we kunnen niet meer dan twee liter water meenemen in de cockpit.” Gelukkig zijn de coureurs voorbereid op deze temperaturen. Zo trainden ze onder meer in een sauna waar ze taken kregen zoals het oplossen van Sudoku’s, om scherp te leren blijven in de hitte.

Deze race belooft de traagste te worden uit de geschiedenis van het Nuon Solar Team. Dat komt omdat er veel minder zonnecellen op de auto zijn geplaatst, als gevolg van de steeds strengere eisen vanuit de organisatie.

Het was spannend of het team dit jaar wel zou mee doen. In de aanloop naar de race zorgden problemen met de accu voor flinke vertragingen bij de voorbereidingen.

Tijdens de tweejaarlijkse Bridgestone World Solar Challenge rijden zonneraceteams drieduizend kilometer door Australië van Darwin in het noorden naar Adelaide in het zuiden. Het studententeam van de TU Delft doet dit jaar voor de negende keer mee. Zes maal behaalde het goud en tweemaal zilver. Dit jaar doen 38 teams uit 21 landen mee. Zondag 8 oktober startte de race, de winnaar komt vermoedelijk donderdag 12 oktober over de finish.

Lees ook:

Nuna9 start in Australië