Nu ook meldpunt voor overlast studenten

Terwijl studentenvakbond VSSD en bewonersorganisatie Wippolder Zuid elkaar in de haren vliegen over het al dan niet stigmatiseren van studenten, heeft de gemeenteraadsfractie van Leefbaar Delft geïnspireerd door de PVV een meldpunt geopend voor overlast van studenten.

Op de website Leefbaar Delft staat dat het kan gaan om ‘overlast, vervuiling, dronkenschap of verdringing van onze jeugd op de woning- en arbeidsmarkt’. Delftenaren kunnen klachten anoniem indienen, al laat de techniek nog ernstig te wensen over.

Overigens staat de optie ‘verdringing van de woning- en arbeidsmarkt’ niet tussen de opties op de LD-site, wel acht andere mogelijkheden: herrie, dronkenschap, verloedering, fietsen jatten, brallen, schennispleging en nachtbraken.

Op de vraag of dit een serieus initiatief is, reageert het enige gemeenteraadslid van de Leefbaar Delft-fractie, Jan Peter de Wit, nogal vaag: “Dat is inderdaad de vraag. Het is hot om een meldpunt te hebben. En er speelt van alles: in de Wippolder, bij de Zuidpoort, in de binnenstad en in TU Noord. Men vindt dat er wel erg veel studenten komen in de stad. Bewonersorganisaties zeggen dat er overlast is. Ik wil wel eens kijken of dat waar is.”

De Wit heeft al een paar reacties binnen, zegt hij. “Als er echt wat aan de hand blijkt, dan moeten we naar het beleid in de stad kijken. Maar voorlopig wachten we nog even af.” Zelf heeft De Wit nog niet echt een mening over het onderwerp, zegt hij. “Zo doen we dat bij Leefbaar: we laten onze mening afhangen van wat Delftenaren vinden.”

Studentenpartij Stip heeft de actie van Leefbaar opgevat als een parodie, zegt fractielid Maarten Buskermolen.  Op zijn website doet hij zelf ook een duit in het zakje met meldpunten voor ‘mensen met een ochtendhumeur’,  voor ‘te lange tentamens’, voor te vroeg sluitende kroegen en vele andere ‘ergerlijke zaken’.

Gevraagd naar een wat meer serieuze reactie zegt hij zich geen zorgen te maken over het meldpunt. Vooral omdat er niks aan de hand is. “Heb je echt overlast van studenten, dan kun je ze gewoon aanspreken. Trouwens, andere mensen veroorzaken net zo goed wel eens overlast.”

Het meldpunt van Leefbaar Delft komt vlak nadat de VSSD gestoken reageerde op bewonersorganisatie Wippolder Zuid. Die zei 8 februari in het AD dat er in die buurt al meer dan genoeg studentenwoningen zijn, die bovendien voor overlast zorgen. De bewonersorganisatie is tegen het voornemen van studentenhuisvester Duwo om reguliere woningen om te bouwen tot studentenkamers.  “Wij willen hier families met kinderen die voetballen en met sneeuw spelen in de straat. Geen lallende types die er een rommel van maken”, aldus voorzitter Peter Traub in het AD.

De VSSD hekelde deze ‘stigmatisering’ van studenten. Volgens de VSSD kunnen studenten juist heel goede buren zijn, omdat zij ‘door hun algemene en specifieke kennis inspirerende voorbeelden kunnen zijn voor kinderen die zonder studenten niet in aanraking zouden komen met moderne ontwikkelingen op het gebied van wetenschap en onderzoek’. VSSD-voorzitter Mariska Heidema vindt dat mensen met elkaar moeten praten als er sprake is van overlast.

Zij snapt het dat bewonersorganisatie Wippolder Zuid zich zorgen maakt over het onttrekken van woningen aan de markt voor reguliere huur. Volgens de organisatie staan de kinderen van bewoners uit hun eigen wijk op de wachtlijst voor een woning. Heidema benadrukt echter dat Delft is veranderd. “Vroeger was Delft een industriestad, tegenwoordig een kennisstad. Wat te zien is, is dat het tekort aan studentenkamers de afgelopen tien jaar enorm is gestegen. Het tekort aan sociale huurwoningen is niet op een vergelijkbare manier gestegen. Het is niet meer dan logisch om, naast het bouwen van nieuwe woningen, ook het woningaanbod aan te passen aan de veranderende woningvraag. Delftse studenten hebben net zo veel rechten als andere burgers.”

Bewonersorganisatie Wippolder Zuid laat weten niet in debat te willen met de VSSD. Ze wil met de gemeente praten, omdat alleen die wat aan de problemen kan doen. “Met de TU of verenigingen die uitsluitend voor hun eigen achterban opkomen en zich bij het minste geringste gestigmatiseerd voelen, hebben we nu even niets. Heel jammer, maar het zij zo.”

De klagende docenten zouden het draadloze internet liefst uitzetten in de collegezaal, maar volgens de Nijmeegse ict-afdeling is dat niet eenvoudig. Het netwerk bestaat uit vele wifi-zenders: als de een wordt uitgezet, gaat de ander harder stralen. Met als gevolg dat er aan de randen van de collegezaal nog steeds bereik is.

Wellicht krijgen docenten de mogelijkheid om een geïsoleerd gelegen, wifi-loze collegezaal te kiezen, maar voorzitter Judith Rotink van de Nijmeegse studentenraad betwijfelt of dat helpt. “Studenten kunnen dan nog steeds het internet op, via de verbinding van hun mobiele telefoon”, zegt ze tegen RU-nieuws.