‘Nu nadenken over gevolgen van automatisering’

Op 15 maart zijn er Tweede Kamerverkiezingen. Wat stemmen TU-medewerkers en studenten? Deze week: Jorino van Rhijn, president van de TU Delft Debating Club.

Jorino van Rhijn: "Ik zou de basisbeurs zelf ook hebben afgeschaft als ik in de politiek had gezeten." (Foto: Connie van Uffelen)

Ga je stemmen?

“Zeker, ik vind het belangrijk om een signaal te geven naar anderen dat ik betrokken ben. Het is ook een soort katalysator om met andere mensen in gesprek te raken en meer betrokken te zijn.”

Op welke partij ga je stemmen?

“Dat heb ik nu al besloten: op D66. Ik zie dat die partij als enige echt harde keuzes durft te maken over veel investeren in het onderwijs. Bij het debat ‘De Student Kiest’ hebben we gezien dat D66 niet bang is om echt te investeren in bijvoorbeeld een goed startup-klimaat. En die partij blijft sociaal, dat vind ik een goede combinatie.”

Waar zouden de verkiezingen dit jaar over moeten gaan?

“Over de gevolgen van de enorme technologische ontwikkelingen. Die staan op het punt om de maatschappij drastisch te veranderen en dat betekent dat we steeds minder tijd hebben om te anticiperen. Daarom moeten we daar nu meer aandacht aan besteden. Thema’s als immigratie en klimaatverandering zijn ook interessant, maar daar hebben we het al over. We moeten nu nadenken over de gevolgen van automatisering.”

Als je premier zou worden, wat zou je dan doen?

“Ik zou een agendapunt maken van die technologische ontwikkeling, zodat we daar als Nederland en Europa beter mee om kunnen gaan. Daarnaast zou ik me inzetten voor een betere samenwerking binnen Europa.”

Welke maatregel zou je terug willen draaien?

“De verplichte keuze voor de ov-studentenkaart: vroeger kon je met die kaart de hele week reizen en nu moet je kiezen tussen een weekdagen- of weekendkaart. Ik zie niet in waarom dat nodig was. Mobiliteit brengt mensen naar hun werk en zorgt voor contact met anderen. Zeker voor studenten met een wat kleinere beurs is het belangrijk dat ze de hele week van die ov-kaart gebruik kunnen maken. Dingen vinden niet alleen maandag tot en met vrijdag plaats.”

Waar zou je op bezuinigen?

“Ik denk dat we al een goede stap hebben gemaakt door de basisbeurs af te schaffen. Daar sta ik achter en ik zou het zelf ook gedaan hebben, als ik in de politiek had gezeten. De regeling is nu vrij redelijk: we vragen nul procent rente en er is een garantie om binnen 35 jaar terug te betalen. Zo hoog zijn die schulden niet, vergeleken met bijvoorbeeld de Verenigde Staten waar studenten bijna niet kunnen leven vanwege de hoge rente en de enorme hoeveelheden collegegeld.”

De universiteit is het meest gebaat bij een kabinet dat…

“…niet verder bezuinigt op investeringen aan universiteiten. De TU Delft heeft bijvoorbeeld steeds meer problemen met ruimte, moet steeds meer bezuinigen. Ik denk niet dat dat de TU beter maakt. De maatschappij is er bij gebaat als er meer techneuten zijn.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl