Opinie

Nu avondcolleges, straks nachtcolleges?

Nu avondcolleges, straks nachtcolleges?Door de geschatte toename van twintig procent van het aantal eerstejaars studenten en de afname van het aantal collegezalen, onder andere door het afstoten van het hoofdgebouw, zijn er volgend jaar te weinig zalen om alle studenten college te kunnen geven.

De TU denkt daar anders over. Uit empirisch onderzoek is naar voren gekomen dat in de avonduren en ’s nachts de collegezalen eigenlijk niet efficiënt genoeg gebruikt worden. Niemand wil die dingen huren en docenten moeten zo nodig overdag werken. Jammer voor hen. Vanaf volgend jaar zullen er ook in de avonduren colleges gegeven worden. Een werkweek van maximaal veertig uur is achterhaald.

Het is natuurlijk belachelijk dat de TU Delft zelfs maar durft te denken aan het plannen van colleges in de avonduren, laat staan invoeren. Het is een misplaatste poging tot efficiëntie. Hoe kun je zoveel studenten toelaten aan je instelling, als je niet de capaciteit in huis hebt om ze te voorzien van de juiste faciliteiten? De druk op de toename van het aantal studenten is groot. Er wordt met veel succes aan gewerkt om steeds meer studenten te werven, maar over de voorzieningen wordt later pas nagedacht. Het gebouw met de meeste collegezalen is eerder dit jaar afgestoten.

Het zou de TU Delft niet misstaan als er in de toekomst wordt nagedacht over de behoefte aan collegezalen: stoot bijvoorbeeld oude zalen pas af als er vervangende faciliteiten beschikbaar zijn. Ik noem het gebrek aan visie.

Gijsbert Koren voorzitter VSSD, student industrieel ontwerpen.

Nu avondcolleges, straks nachtcolleges?

Door de geschatte toename van twintig procent van het aantal eerstejaars studenten en de afname van het aantal collegezalen, onder andere door het afstoten van het hoofdgebouw, zijn er volgend jaar te weinig zalen om alle studenten college te kunnen geven. De oplossing daarvoor is natuurlijk het bijbouwen van collegezalen. Een uitgelezen kans voor de TU Delft om te laten zien dat er niet alleen gedacht wordt aan het binnenhalen van studenten, maar ook aan het hoog houden van de kwaliteit van de studies.

Gijsbert Koren voorzitter VSSD, student industrieel ontwerpen.