Not done of juist doen

Maar elk goed huwelijk kent zijn dipjes. Oras is op het moment ’teleurgesteld’ in Aag. De Aag-fractie maakte een fraaie folder om zich ook eens buiten de verkiezingstijd te laten horen. Sinds kerst verspreidt Aag de flyers op de campus en bij studentenhuizen over Engelstalig onderwijs, de numerus fixus bij bouwkunde en docentenkwalificatie.

In de flyer schrijft Aag over toegankelijkheid: …,,Door plannen om het collegegeld te verhogen, komt deze waarde in het gedrang. Leden binnen Oras, de andere studentenraadpartij, vinden dat minder belangrijk. Van hen mag het collegegeld aan een topuniversiteit best hoger zijn.”

Moddergooien en not done, reageert Oras. Voorzitter Jeroen Coppelmans vergelijkt de Aag-folder met Pepsi-reclame. Pepsi zegt Coca Cola is vies, dus Pepsi is lekkerder. ,,Wij vinden niet dat het collegegeld omhoog moet. Misschien is die stelling ooit eens geponeerd, maar dan alleen om een discussie aan te zwengelen. Ook wij vinden dat het onderwijs toegankelijk moet zijn.”

Aag wil van geen moddergooien weten. Voorzitter Victor Joosten: ,,Wij beweren niet dat mensen van Oras slechte mensen zijn of incompetent. Geen van beide is waar. Aag wil dat een student de inhoudelijke verschillen tussen Aag en Oras kan zien. We willen af van typeringen als ‘radicale protestpartij’ of ‘meningloze meelopers’.”

Aag roept Oras op met een eigen flyer te komen om een open discussie te voeren met het publiek, zodat studenten Aag en Oras van elkaar kunnen onderscheiden. ,,Niet not done maar juist doen”, zegt Joosten.

Oras zal zeker nog met een folder komen, meldt Coppelmans. ,,Dat is niks nieuws. Maar wij zullen daar niets inzetten over Aag. Ik blijf erbij, dit is not done.”

Het opvallendste onderscheid tussen de Delftse studentenpartijen Aag en Oras is hun kleding. Aag is altijd casual, Oras zit steevast strak in het antraciet (mantel)pak. Tijdens studentenraadsvergaderingen verdedigen de partijen altijd eensgezind de studentenbelangen. Standpunten worden onderling afgestemd om rector Wakker eendrachtig tegemoet te treden.