Noodopvang asielzoekers op TU-campus

Op het zuidelijke deel van de TU-campus komt een tijdelijke noodopvang voor 200 asielzoekers. “Delft helpt graag mee aan een oplossing voor de kritieke situatie in Ter Apel.”

De noodopvang komt meer dan 200 meter achter dit gebouw van de faculteit Technische Natuurwetenschappen. (Foto: Lucas de Leeuw)

De exacte locatie van de opvang van het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) is nog niet bekend. Volgens een gemeentewoordvoerder moet een ‘site-inspectie’ duidelijk maken waar aansluitingen voor gas, water en elektriciteit zich precies bevinden. Op een website met vragen en antwoorden over de noodopvang staat wel dat deze ten zuiden van de Heertjeslaan zal komen. Die weg loopt 200 meter achter de nieuwbouw van de faculteit Technische Natuurwetenschappen, op Technopolis, het deel van de campus dat is bestemd voor bedrijven.

Het is nog onduidelijk wanneer de opvang met flexibele woonunits en gemeenschappelijke voorzieningen zal openen. Dat is volgens de gemeentewoordvoerder afhankelijk van onzekere factoren als het vinden van aannemers voor het plaatsen van de units. Ook is het COA op zoek naar personeel om de opvang draaiende te houden. “We hopen dat de opvang snel open kan, want de urgentie is er.”

Het landelijk aanmeldcentrum in Ter Apel is al wekenlang overvol. Steeds is het de vraag of mensen die nacht een bed zullen hebben. Asielzoekers moesten vorige week op stoelen in de wachtruimtes overnachten. Andere gemeentes schieten af en toe te hulp, zoals eerder deze week Emmen.

‘We stellen onze grond graag beschikbaar’

Staatssecretaris voor asiel en migratie Eric van der Burg heeft nu ‘een dringend beroep’ gedaan op Delft, aldus de gemeente. In april berichtte de NOS nog dat Delft al twaalf jaar geen asielzoekers had opgevangen. De gemeente zei toen dat dat kwam omdat ‘er geen geschikte ruimte’ was. Lennart Harpe, de Delftse wethouder voor integratie, zegt nu zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te willen nemen. “Delft helpt graag mee aan een oplossing voor de kritieke situatie in Ter Apel.” Burgemeester Marja van Bijsterveldt laat weten dat de asielzoekers in Delft ‘van harte welkom’ zijn.

Zij staat in haar reactie stil bij de inzet van de TU Delft bij het vinden van een geschikte locatie. Rector en TU-bestuursvoorzitter Tim van der Hagen zegt blij te zijn ‘te kunnen helpen bij dit urgente maatschappelijke vraagstuk’. “We stellen graag onze grond beschikbaar.” Van der Hagen wil naast het beschikbaar stellen van grond met het COA bespreken ‘of en hoe we nog meer hulp kunnen bieden vanuit onze community’.

Het is niet de eerste keer dat de TU zich bereid toont ruimte te maken voor de noodopvang van asielzoekers. Dat gebeurde ook in 2015, toen er onder meer door de oorlog in Syrië een groot gebrek was aan plekken voor asielzoekers. Er werd toen geen gebruikgemaakt van TU-aanbod. Technopolis staat deels al jaren leeg in afwachting van de komst van techbedrijven. Dat is mede de reden waarom de TU daar bijvoorbeeld geen permanente studentenhuisvesting wil. Er zijn inmiddels wel gesprekken over tijdelijke studentenwoningen.

De noodopvang op de campus duurt vijf maanden. “Dat is het verzoek van het COA. Willen ze verlengen, dan zullen we daar met alle betrokkenen opnieuw naar kijken”, laat de woordvoerder weten.

UPDATE 30-5

Inmiddels is de locatie waar de noodopvang moet komen bekend. Zie hiervoor onderstaande plattegrond.

(Afbeelding: TU Delft)

Hoofdredacteur Saskia Bonger