Nog meer banen weg bij Natuurkunde

Hierdoor zullen ongeveer veertig en niet dertig arbeidsplaatsen verloren gaan.

De in financiële moeilijkheden verkerende faculteit is bezig een bedrijfplan op te stellen. Het bestuur dacht twee weken geleden uit de problemen te komen door naar schatting vijftien wetenschappelijk personeelsleden en evenveel ondersteunend personeelsleden te vragen vrijwillig af te vloeien.

De bezuiniging moet onder andere totstandkomen door twee leerstoelen op te heffen (akoustische perceptie en theoretische natuurkunde) en twee leerstoelen samen te voegen. Ook wil men fulltime docenten die met pensioen gaan niet vervangen en hun taak intern laten overnemen.

De faculteitsraad heeft inmiddels twee keer over de plannen vergaderd en zich in grote lijnen achter de voorstellen geschaard. Maar tijdens de tweede vergadering, afgelopen dinsdag, zei dekaan Kokkedee steeds pessimistischer te worden.

,,Ik denk dat de drie miljoen gulden een netto bedrag zal worden”, aldus Kokkedee. ,,In feite gaat het bruto om vier miljoen bezuinigen op personele lasten. Daarvan wordt een miljoen meteen weer geïnvesteerd in de faculteit voor de aanstelling van nieuwe mensen en het weer op peil brengen van de materiële middelen.” Op die materiële middelen is de laatste jaren sterk bezuinigd in een poging het hoofd boven water te houden, maar dit lage budget kan de faculteit niet volhouden.

De faculteitsraad reageerde niet op de extra bezuiniging van een miljoen. De raad heeft de voorstellen van het bestuur nog niet formeel goedgekeurd, maar accepteert ze voorlopig wel als basis voor het op te stellen bedrijfsplan dat 1 december af moet zijn. Daarin zal ook een nieuwe bestuurstructuur opgenomen worden, het zogeheten integraal management. Het college van bestuur van de TU heeft het faculteitsbestuur onlangs verzocht TN daarop over te gaan. Over drie weken vergadert de faculteitsraad verder. (J.O.)

Joyce Ouwerkerk

Technische Natuurkunde moet niet drie maar vier miljoen gulden bezuinigen op de personeelslasten. Dekaan Kokkedee noemde de nieuwe cijfers afgelopen dinsdag in een vergadering van de faculteitsraad. Hierdoor zullen ongeveer veertig en niet dertig arbeidsplaatsen verloren gaan.

Joyce Ouwerkerk