Nodig eens een gastdocent uit

Een faculteit die een gastdocent wil uitnodigen moet zorgen dat de kandidaat excelleert in zijn vakgebied. Het universiteitsfonds zorgt vervolgens voor de benodigde financiën.

/strong>

Regelmatig komen vooraanstaande wetenschappers naar Nederland om een promotie bij te wonen of deel te nemen aan een conferentie of symposium. Een goede gelegenheid om hen uit te nodigen om als gastdocent op te treden op de TU Delft, aldus prof. dr.ir. J. Biemond. Hij is hoogleraar bij de faculteit Informatietechnologie en Systemen en tevens voorzitter van de commissie gastdocenten van het Universiteitsfonds Delft.

,,Samen met sponsors uit het bedrijfsleven komt het Universiteitsfonds tegemoet in de kosten die een langer verblijf met zich meebrengen. Vorig jaar was bijvoorbeeld prof. E.J. Delp van de Purdue University in Indiana gastdocent in Delft. Hij is een belangrijke deskundige op het terrein van het watermerken van digitale producten waardoor illegaal kopiëren wordt bestreden. Hij kwam over voor de promotie van ir. G.C. Langelaar en knoopte daar een gastcollege voor de faculteit ITS aan vast.”

Sponsorbezoek

Het Universiteitsfonds streeft ernaar ieder jaar zeven tot acht gastdocenten uit te nodigen. Een faculteit kan hiervoor wetenschappers van hun vakgebied aandragen. Om het gastdocentschap in aanmerking te komen, moeten ze wel voldoen aan de criteria van het fonds. Allereerst moet het gaan om een gerenommeerde wetenschapper op het betreffende vakgebied. Biemond: ,,De TU wil zich met dit gastdocentschap internationaal profileren en reserveert deze speciale mogelijkheid uitsluitend voor de excellente wetenschapper.”

De commissie beoordeelt zelf of de kandidaat zich voldoende op wetenschappelijk gebied heeft bewezen. De voordracht van de betreffende hoogleraar is natuurlijk al een heel belangrijke aanbeveling. Daarnaast is deze verplicht een cv van de kandidaat mee te sturen. ,,Aan de hand daarvan nemen wij kennis van hetgeen de kandidaat heeft gepubliceerd en in welke tijdschriften. Hierdoor krijg je al een goede indruk van het niveau en de prestaties van de wetenschapper.”

Een andere voorwaarde is dat het gastdocentschap aansluit bij een bezoek van de die persoon aan ons land. Het is over het algemeen niet de bedoeling dat wetenschappers uitsluitend hiernaar toe worden gehaald voor het geven van gastcolleges aan de TU Delft. ,,Dat is veelal te duur. Bij gecombineerde activiteiten kun je de kosten delen. Naast het cv zien wij ook graag dat diegene die het verzoek indient een overzicht maakt van de bezigheden van de gastdocent tijdens zijn verblijf in Nederland en een begroting van de kosten.”

Na de selectie van de kandidaten gaat het Universiteitsfonds op zoek naar een sponsor die bereid is een bedrag te schenken voor dit gastdocentschap. ,,De gulle gevers verwachten natuurlijk wel ietsvoor hun bijdrage terug. Veelal zien deze bedrijven graag dat deze wetenschapper bij hen op bezoek komt voor het geven van een voordracht of voor het verlenen van een advies. De kosten van het bezoek van de eerder genoemde prof. Delp werden gedragen door Philips en Océ. Deze beide bedrijven heeft hij eveneens bezocht tijdens zijn verblijf hier.”

Tenslotte moet een verzoek ruim van tevoren ingediend worden. ,,Soms worden kandidaten voorgedragen die bijvoorbeeld een week later ons land bezoeken. Dat is een veel te korte termijn. Het beoordelen van de kwaliteiten van de kandidaat en het zoeken van een sponsor kost nu eenmaal tijd.”

Meer informatie is te verkrijgen bij het Universiteitsfonds, UFD@bu.tudelft.nl t.a.v. directeur ir. K.M. van der Laan.

Sponsorbezoek