Nieuwe vacaturesite voor studenten

Vijf studieverenigingen hebben een gezamenlijke vacaturewebsite gebouwd. Het Delft Career Platform moet ervoor zorgen dat bedrijven en studenten elkaar gemakkelijker vinden.

Mst-studenten Annemiek van Leuken en Ingwer Melman van het Delft Career Platform. (Foto: Katja Wijnands)

Annemiek van Leuken (21) en Ingwer Melman (20) zijn respectievelijk voorzitter van de raad van toezicht en van de commissie van het in september 2017 gelanceerde Delft Career Platform. Ze studeren allebei molecular science & technology (mst). Annemiek heeft een ‘tussenjaar’; ze doet dit jaar het bestuur van studievereniging het Technologisch Gezelschap. Ingwer is dit jaar aan zijn master begonnen. Samen met acht andere studenten werken ze aan de verdere ontwikkeling van het Delft Career Platform.

Waarom zijn jullie het Delft Career Platform begonnen?

Annemiek: “Het initiatief kwam vanuit de studievereniging van L&R. We constateerden dat elke studievereniging zijn eigen carrièrepagina en vacaturepagina had en vonden het handiger om dat te bundelen. Studenten konden de weg niet vinden naar de websites van de studieverenigingen en dat gold ook voor bedrijven.”

Voor wie is de site bedoeld?

Ingwer: “Voor alle studenten van de TU Delft. Op dit moment werken vijf studieverenigingen mee aan de site: die van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, werktuigbouwkunde,  moleculair science and technology, technische natuurkunde en civiele techniek.”

Waarom alleen deze vijf opleidingen?

Annemiek: “Deze studieverenigingen vormen samen het Pentagon, dat elk jaar de Delftse Bedrijvendagen organiseert. Alleen de studievereniging voor wiskunde en informatica, die ook daarbij hoort, had al een eigen platform, en daarvoor in de plaats is civiele techniek erbij gekomen. Het is de bedoeling om aansluiting te zoeken met andere studies. Daar is zeker interesse voor.”

Hoeveel studenten hebben zich al ingeschreven?

“Momenteel zijn er ruim 1500 studenten bij het platform aangesloten.”

Op de website staan vacatures van veel verschillende bedrijven. Een willekeurige selectie: Arcadis (21 vacatures), ASML (17), BAM (10), Brunel (15), Moteq (15), Royal Haskoning (12) Hoeveel bedrijven zijn er aangesloten?

Ingwer: “Meer dan honderd bedrijven hebben interesse in het platform getoond. Voor studenten is het gratis; bedrijven betalen een bijdrage om op de website te staan. We willen dat het platform zo makkelijk mogelijk werkt voor studenten. Een account aanmaken kost vijf seconden, je hoeft alleen je e-mailadres en studie in te voeren en dan krijg je meteen alle relevante vacatures te zien.”

Werkt het goed: hebben al veel studenten via het platform een baan gevonden?

Ingwer: “Dat is gevoelige informatie, daar kunnen we helaas niets over zeggen. We hebben gehoord dat er matches zijn, maar bedrijven willen hier geen informatie over prijsgeven. We krijgen zowel van bedrijven als van studenten te horen dat het werkt, de website is heel positief ontvangen.”

Aanmelden: delftcareerplatform.nl/welcome

Eindredacteur Katja Wijnands