Nieuwe studentenraad TBM wel akkoord met reglement

Hun voorgangers vonden het een geschil waard, maar de huidige studentenraad van TBM stemt in met het faculteitsreglement.De studentenraad van Techniek, Bestuur en Management (TBM) neemt genoegen met minder bevoegdheden dan hun voorgangers eisten.

Het beroep tegen het college van bestuur is daarmee van de baan.

Vrijdag 23 januari spraken de studenten zich positief uit over het reglement van de faculteit. Definitieve goedkeuring was niet mogelijk omdat de vereiste tweederde meerderheid van de studenten niet aanwezig was.

Het instemmingsrecht op het onderwijsbeleidsplan was vorig jaar nog het meest heikele punt, maar is nu gedelegeerd aan de centrale studentenraad. Een andere eis, adviesbevoegdheid over het wp-beleid, werd evenmin toegekend. De TBM-studenten ‘bespreken’ dit voortaan met de decaan, maar alleen als dit de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt.

Studentenraadslid Robert-Jan van Looy vindt niet dat de studenten nu bakzeil hebben gehaald. ,,Toen bleek dat de zeggenschap over het onderwijsbeleidsplan toekwam aan de centrale studentenraad, hebben we die eis laten vallen. We willen niet het hele jaar bezig zijn met geschillen.” Ook zijn collega Frank Heere zegt dat de raad ‘zat werd van het praten over reglementen’.

De vorige studentenraad schakelde onderwijsjurist Pors in omdat het college van bestuur hen deze extra bevoegdheden weigerde. Het geschil raakte in een impasse toen de geschillencommissie in Woerden zichzelf niet bevoegd verklaarde om te oordelen.

Meinke Schouten, vorig jaar lid van de raad, kan zich wel voorstellen dat de studenten nu akkoord gaan. ,,Er is veel discussie over reglementen geweest, en ze willen nu wel eens inhoudelijk aan de slag. Dat hoeft elkaar overigens niet in de weg te staan.” Schouten meent dat er nu ‘een ander slag mensen’ aan het roer staat. ,,Zij komen uit de centrale studentenraad, en niet uit de universiteitsraad. Daar wordt op een ander manier onderhandeld.”

De studentenraad van Techniek, Bestuur en Management (TBM) neemt genoegen met minder bevoegdheden dan hun voorgangers eisten. Het beroep tegen het college van bestuur is daarmee van de baan.