Nieuwe Solar Boat te water

De Solar Boat 2018 is afgelopen dinsdag gedoopt door tweevoudig Olympisch kampioen windsurfen, Dorian van Rijsselberghe. Helaas had de boot die ochtend last van een falende software-update waardoor hij niet zo hard kon als de studenten wilden.

Terwijl de landelijke pers de camera’s klaarzet en de Oostpoortbrug volstroomt met publiek, blijkt al snel dat de Solar Boat niet uit het water kan komen. En dat is nou precies het geheim van het vaartuig op zonne-energie. “Pas als hij in de lucht is, vaart hij op minimale kracht en maximale snelheid”, vertelt Paul Schellekens, student industrieel ontwerpen en exposure manager van het TU Solar Boat team. “Op dat moment kan hij met de energie gelijk aan een waterkoker, een snelheid halen van 30 kilometer per uur.” Deze middag vaart de boot wel, maar een stuk trager.

Schellekens heeft met zijn team, dat bestaat uit 24 TU-studenten van verschillende faculteiten, de afgelopen maanden hard gewerkt aan het ontwerpen, bouwen en testen. In september begonnen zij met een wit, leeg vel en nu ligt er een heuse boot. “Natuurlijk hebben we tips gehad van vorige teams, we hoefden niet het wiel opnieuw uit te vinden”, vertelt Schellekens.

Dorian van Rijsselberghe doopt de boot met plasticvrij Schiewater uit het traditionele Delfts blauwe kannetje. Hij is tegenwoordig ambassadeur voor de Plastic Soup Foundation. (Foto: Roos van Tongeren)

“Dit is de eerste Solar Boat van de TU die al in april te water is gegaan”, zegt hij trots. Een ander verschil met de voorgaande zonneboten is dat deze een groter oppervlak heeft voor zonnepanelen en een beter stuursysteem. Dat laatste kan van pas komen bij een van de wedstrijdelementen in de competitie.

Het TU Delft Solar Boat Team neemt deel aan de Solar Sport One Competitie, die bestaat uit vijf wedstrijden met verschillende onderdelen. Zowel snelheid als wendbaarheid en zuinigheid worden bij deze wedstrijden beproefd. Zo’n twintig andere teams doen mee, van de TU Twente tot aan boten uit Hongarije en Brazilië.

Schellekens is blij met zijn team. “Het leukste aan dit dreamteam vind ik het samenwerken. Je bent met studenten van alle faculteiten op hoog niveau bezig met het zoeken naar oplossingen. Door de verschillende achtergronden heeft iedereen daar andere ideeën over, dat is leuk.” Maar samenwerken, dat moet toch bij elk dreamteam? “Het mooie aan een boot is dat het water het onvoorspelbaar maakt. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee.”

Over twee weken begint de competitie. Ondanks de mankementen van deze ochtend, denkt Schellekens dat ze het wel gaan halen. “Een error hoort erbij als je dingen test. Het is jammer dat het net nu gebeurt, maar voor de race hebben we dit zeker gefixt!”

Meer lezen over de Solar Boat? Het team hield eerder dit jaar een blog bij:

Roos van Tongeren / Redacteur