Nieuwe Nuna is langzamer maar comfortabel

Nuna 4 is langzamer dan zijn voorganger, maar heeft meer comfort. Elf TU-studenten zetten hun studie een tijdlang op een laag pitje om zich te richten op de ontwikkeling van de Nuna 4. De zonnewagen rijdt van 21 tot 28 oktober in de World Solar Challenge, een race met wagens op zonne-energie door Australië.

Deze week werd de zonnewagen onthuld. De nieuwe Nuna rijdt wel langzamer dan zijn voorganger. Toch heeft Tina Lavrysen (21) vertrouwen in de wagen die ze met haar team ontwikkelde. “Dit jaar zijn de regels aangepast”, legt Lavrysen uit. “Het zonnepaneel moet kleiner en door de nieuwe veiligheidseisen moet de coureur meer rechtop zitten.” Daardoor wordt de wagen hoger en dus minder aerodynamisch. Maar het wedstrijdelement komt er wel weer door terug. “De snelheidslimiet op het traject is 110 kilometer per uur. De vorige Nuna kon zo hard, dus dan is het geen race meer.”

Wie de nieuwe zonnewagen zal besturen, is nog niet duidelijk. Iedereen die tijdens de race geen andere taak heeft, zoals de ideale snelheid bepalen met de beschikbare informatie over het weer en het verbruik van de wagen, wil wel.

Studente industrieel ontwerpen Lavrysen keek ook naar de ergonomie van de zonnewagen. “In de Nuna 4 zit je rechtop met je benen in de vleugel, iets omhoog.” Niet echt een comfortabele houding voor een rit van vijf uur. Lavrysen liet de potentiële coureurs in een proefopstelling zitten om de ideale zithouding te bepalen. (MM)

Nuna 4 was deze week voor het eerst te bewonderen. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Elf TU-studenten zetten hun studie een tijdlang op een laag pitje om zich te richten op de ontwikkeling van de Nuna 4. De zonnewagen rijdt van 21 tot 28 oktober in de World Solar Challenge, een race met wagens op zonne-energie door Australië. Daar heeft hij de reputatie van de TU Delft hoog te houden. Alle drie de voorgangers van de Nuna 4 hebben tot nu toe de race gewonnen.

Nuna 4 was deze week voor het eerst te bewonderen. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)