Nieuwe nanoleerstoel voor Dekker

Professor Cees Dekker, nu nog werkzaam in de sectie Quantum Transport, krijgt een eigen leerstoel voor zijn werk in de nanotechnologie.Met een extra leerstoel ‘Moleculaire biofysica’ voor prof.d

Dekker werkt sinds 1993 in de sectie Quantum transport onder de hoede van professor Hans Mooij. Sinds vorig jaar is hij Antoni van Leeuwenhoek hoogleraar. Dekker bestudeert de eigenschappen van koolstof nanobuisjes en meet de elektrische geleiding van DNA moleculen.

Het getuigt volgens Dekker van een groot vertrouwen om hem in de moleculaire biofysica te benoemen. ,,Ik heb nog weinig ervaring in dit uitdagende vakgebied, maar erg veel zin om aan de slag te gaan. De benoeming betekent dat ik groepsleider word en een aantal nieuwe medewerkers kan aanstellen. Hiermee kunnen we echt een substantiële inzet in de moleculaire biofysica realiseren.”

Met een eigen leerstoel en sectie wil Dekker in zijn onderzoek meer de nadruk leggen op biofysica met enkele moleculen. Hij wil nanokanalen maken en daar enkele moleculen doorheen laten stromen. Zo kan hij de moleculen manipuleren, scheiden en hun fysische eigenschappen meten. Ook het bouwen van nano-elektronica met DNA moleculen staat op het programma.

Met een extra leerstoel ‘Moleculaire biofysica’ voor prof.dr. Cees Dekker (41) breidt Delft het onderzoek in de nanotechnologie uit. Het maken van structuren ter grootte van nanometers (miljoenste centimeters) is helemaal ‘in’. De beloften zijn dan ook groot. Elektronische schakelaars ter grootte van één of enkele moleculen zouden chips en elektronische apparatuur kunnen laten krimpen tot minieme dimensies.