Nieuwe master moet bètawetenschappen toegankelijker maken

In 2005 starten de TU Delft en de Universiteit Leiden de nieuwe master science, education and communication. Daar kunnen bèta’s leren hun kennis over te dragen.

/strong>

De nieuwe master zal studenten opleiden die de kloof tussen de maatschappij en de exacte wetenschappen kunnen helpen verkleinen. De doelgroep is breed: bètastudenten die er niet van dromen in een lab te werken, maar hun kennis graag willen overdragen aan een breed publiek % of dat nu de leerlingen van een schoolklas zijn of de bezoekers van een museum of website. Science, education and communication leidt op tot beroepen als voorlichter, wetenschapsjournalist, museummedewerker en docent.

De Technische universitaire lerarenopleiding (Tulo), die in één jaar studenten opleidt tot wiskunde-, scheikunde- of natuurkundeleraar, zal onderdeel uitmaken van de master. ,,Dat extra jaar van de master biedt Tulo-studenten de kans zich verder te verdiepen in de onderwerpen die ze voor een breed publiek toegankelijk moeten maken”, legt Tulo-coördinator Martin Jacobs uit.

Het idee voor de master komt van TNW-decaan Karel Luyben. ,,Het wordt géén School voor Journalistiek, en géén opleiding massacommunicatie zoals de Universiteit van Amsterdam die bijvoorbeeld kent”, zegt Jacobs. ,,Kenmerkend voor de master science, education and communication is dat de studenten al gedegen kennis bezitten van exacte wetenschappen. Denk bijvoorbeeld aan een docent in opleiding die een exacte bachelor heeft gedaan.”

De plannen voor de master zijn nog in een vroeg stadium. Jacobs: ,,We moeten kijken hoe we de verschillende vakdisciplines kunnen integreren. In Leiden bestaan al jaren educatie- en communicatievarianten van een groot aantal bètaopleidingen. In de toekomst zullen die worden gebundeld. In Delft is bij TNW al enige expertise opgebouwd. Dat zal de samenwerking vergemakkelijken.”

Ook het Instituut voor Techniek en Communicatie van de faculteit TBM denkt mee over de nieuwe master. Jacobs: ,,Het is van belang dat bij het opstellen van het onderwijsprogramma rekening wordt gehouden met het feit dat het toegankelijk maken van wetenschap via internet bijvoorbeeld weer een heel andere benadering vergt dan televisie of krant. Daarbij kunnen de mensen van het Instituut voor Techniek en Communicatie ons helpen.”