Nieuwe interim decaan voor Bouwkunde

Professor Bert Geerken is aangesteld als interim decaan van de faculteit Bouwkunde. Geerken was net een maand met pensioen. Hiervoor was hij decaan van Civiele Techniek en Geowetenschappen.

(Foto: Thomas Zwart)

De keuze voor Geerken is mede ingegeven door zijn ervaring. In een kort bericht aan de medewerkers omschrijft het college van bestuur (cvb) Geerken als ‘een ervaren decaan die de weg binnen de TU Delft goed kent’.

De faculteit Bouwkunde is volgens Herman Wolff, voorzitter van het lokale medezeggenschapsorgaan (de odc) ‘een moeilijke faculteit om te besturen’, vertelde hij eerder deze maand na het vertrek van Bouwkunde-decaan Peter Russell. De Wolff zei te hopen dat de volgende decaan bestuurlijke ervaring aan de TU zou hebben. Dat lijkt voor de positie van interim decaan gelukt. Geerken was tussen december 2011 en mei 2018 decaan van CiTG. Zijn opvolger daar is Jan Dirk Jansen.

‘Ik verwacht een vliegende start’

De Wolff reageert verheugd op de aanstelling van Geerken bij Bouwkunde. “Dat is een goed idee en ik ben blij dat het cvb dit zo snel heeft gedaan. Dit is iemand die de bestuurscultuur goed kent en die sommige lopende dossiers zal herkennen van zijn vorige faculteit. Dat maakt het gemakkelijker om vanuit de inhoud te sturen. Ik verwacht een vliegende start.”

Bert Geerken. (Foto: TU Delft)

Bert Geerken staat onder meer voor de opdracht om de reorganisatie van OTB, onderdeel van Bouwkunde, in goede banen te leiden. Ook wachten medewerkers van de faculteit op een plan om de werkdruk te verlagen. Geerken is aangesteld tot uiterlijk 1 april 2019. Het college van bestuur laat weten dat de werving en selectie voor de permanente invulling van de functie van decaan wordt opgestart.

[UPDATE] Dit artikel is op 14-6-18 om 16:50 uur uitgebreid met de reactie van Herman de Wolff.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl