Nieuwe interim-decaan bij TBM

Professor Eric Fischer wordt interim-decaan van de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Hij wordt de vierde persoon in drie jaar tijd die de faculteit gaat leiden.

Eric Fischer: “Zonder techniek zouden we nog in berenhuiden rondlopen.” (Foto: R. Fokke)

De 72-jarige Eric Fischer heeft zowel binnen als buiten de academische wereld ruime bestuurlijke ervaring. Zo was hij onder meer vicevoorzitter van de raad van commissarissen van de Delta Lloyd Groep, bestuurslid van VNO-NCW, lid van de Sociaal-Economische Raad (SER) en bestuurder bij het Verbond van Verzekeraars.

Bij de Universiteit van Amsterdam, waar hij economie studeerde en promoveerde, was hij interim-decaan bij de faculteit Economische Wetenschappen en de faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen. Ook was hij interim-bestuurder bij het Amsterdams Historisch Museum en het Openlucht Museum Arnhem.

Toegevoegde waarde

Toen de TU Delft hem vroeg interim-decaan te worden, was de keus voor hem niet moeilijk omdat hij vaak interim is geweest, vertelt hij. “Er zijn twee soorten redenen om iemand als ad interim te vragen: ofwel vanwege vertrek, pensionering of ziekte, ofwel om een klus te klaren zoals bij een verziekt werkklimaat of bij financiële problemen. Het is misschien een karaktertrek van mij om dan te kijken hoe iets loopt en of ik toegevoegde waarde kan hebben.”

In zijn laatste functie was Fischer wetenschappelijk directeur en voorzitter van het bestuur bij het instituut Pedagogische Wetenschappen in Leiden. Daar werd hij inderdaad aangenomen om orde op zaken te stellen vanwege een ‘verziekte werksfeer’.

Techniek

In Nijmegen was Fischer drie jaar bijzonder hoogleraar geschiedenis van bedrijf en techniek. Hij stelde een reader samen voor hogescholen en de TU Delft over hoe belangrijk techniek de afgelopen vijfduizend jaar is geweest. “Zonder techniek zouden we nog in berenhuiden rondlopen.”

Fischer gaf later het jaarboek ‘Geschiedenis van bedrijf en techniek’ uit. “En ooit schreef ik een boek over de geschiedenis van de elektriciteitsvoorziening in oostelijk Nederland, getiteld Stroomopwaarts”, zegt hij. “Dus ik heb wel wat met techniek. Voor mijn zestiende sleutelde ik al aan brommertjes.”

Wisselingen

Fischer treedt per 8 oktober aan en wordt de vierde persoon in drie jaar tijd die de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) gaat leiden. Decaan Theo Toonen vertrok in 2015 naar Twente, waarna hoogleraar filosofie Jeroen van den Hoven interim-decaan was tot 1 oktober 2016.  3mE-decaan Theun Baller nam het stokje van hem over.

Per 1 mei 2017 benoemde het college van bestuur Hans Wamelink als decaan van TBM. Hij begon enthousiast en zei in een interview met Delta zich volledig in de faculteit te willen onderdompelen. Na iets meer dan een jaar stopte hij ermee vanwege ‘afwegingen van inhoudelijke en persoonlijke aard’.

Fischer wordt interim-decaan totdat een opvolger van Wamelink is gevonden. Hoe hij naar al die wisselingen kijkt? “Voor mij zijn altijd drie vragen relevant:

1. Wat zijn de doelstellingen van een organisatie en kloppen die nog?
  2. Hoe loopt het?
  3. Hoe kan het beter?