Nieuwe decaan voor 3mE

De faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) heeft per 1 juli een nieuwe decaan: dr. Theun Baller.

Baller (55) is sinds januari van dit jaar al werkzaam op de TU Delft als manager open innovation. Hij studeerde natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde op fundamenteel procesonderzoek aan de Universiteit Twente.

Hij vervolgde zijn loopbaan bij onderzoeksinstituut Amolf, waar hij tussen 1977 en 1986 onderzoeksassistent was. Daarna maakt hij zijn overstap naar Philips Research, waar hij tot aan zijn vertrek naar de TU Delft bleef.

Baller begon in 1986 als onderzoeker. Zes jaar later werd hij projectmanager en weer vier jaar later afdelingshoofd. Sinds 2000 was Baller ‘chief operating officer’, daarna programmamanager en sinds januari 2011 manager open innovation. Van daaruit maakte hij dus de overstap naar een vergelijkbare functie op de TU, die hij nu na zes maanden alweer vaarwel moet zeggen.

Het college van bestuur toont zich in een bericht aan de medewerkers ingenomen met de overstap van Baller naar 3mE: ‘Theun heeft altijd gewerkt op het raakvlak van de wetenschap en het bedrijfsleven. Hij is onderzoeker geweest en heeft later zeer ruime ervaring opgebouwd in het samen met wetenschappers stimuleren van succesvol onderzoek.’

Baller is de opvolger van Marco Waas, die zich in januari 2012 genoodzaakt zag zijn functie als decaan neer te leggen nadat hij in opspraak was geraakt door publicaties in NRC Handelsblad over vermeende belangenverstrengeling en te hoge declaraties. De laatste maanden was Louis de Quelerij ad interim decaan.