Nieuwe bewoners verzorgingstehuis

Een voormalig verzorgingstehuis in de buurt van de E. Du Perronlaan is heringericht en bevat nu woningen waar studenten samenwonen met ouderen en cliënten van stichting PerspeKtief. Dinsdag was de feestelijke afronding van het project Abtswoude Bloeit.

De gemeenschappelijke ruimte van het complex bestaat uit een keukenblok, tafels, veel boekenkasten en een spellenhoek. Terwijl de ballonnen feestelijk aan het plafond hangen en de eerste mensen voor de borrel binnendruppelen, zijn op de eerste verdieping drie meiden nog hard aan het verven. Paars wordt de muur van Femke Mureau, eerstejaars industrieel ontwerpen.

“We wonen met acht studenten in dit huis”, vertelt zij. “Een maand geleden hebben we de sleutel gekregen. Per toeval kwam ik hier via een vriend terecht. Twee weken voor de sleuteloverdracht kreeg ik de bevestiging.” Nitte Timmer is haar huisgenoot. Zij is tweedejaars life, science and technology en komt uit Almere. “Ik ben niet zo van het hospiteren of instemmen. Toch lijkt het me wel fijn om huisgenoten te hebben met wie je samen kunt eten. Via de website moest je een motivatie opgeven waarna je werd uitgekozen.”

Het idee is dat alle bewoners elkaar ontmoeten in de gemeenschappelijke ruimte

Timmer was niet de enige die belangstelling had. Binnen drie dagen kreeg de stichting SHS 160 aanmeldingen en moest ze de inschrijvingen stoppen: er was maar plek voor 110 studenten. In het opgeknapte verzorgingstehuis zijn units gecreëerd voor acht tot negen studentbewoners. Naast de studentenwoningen worden 32 studio’s bewoond door cliënten van stichting PerspeKtief. Dit zijn mensen die economisch dakloos zijn geraakt door bijvoorbeeld een scheiding. Aan de andere kant van het gebouw wonen al jaren ouderen. Het idee is dat alle bewoners elkaar ontmoeten in de gemeenschappelijke ruimte om daar samen te koken, eten en spelletjes te doen.

Initiatiefnemer van het project is SHS, Stichting Herontwikkeling tot Studentenhuisvesting Delft, een stichting die leegstand tegengaat door gebouwen bewoonbaar te maken voor studenten. De stichting wordt fulltime bestuurd door vier studenten. Het is zo’n leerzaam traject dat zij hierover college geven bij Bouwkunde.

bestuurders%20abtswoude%20bloeit%20(foto%20RvT).JPG

Aditya Parulekar (links op de foto) is na het afronden van zijn bachelor bouwkunde in september begonnen als bestuurslid vastgoed. “Tijdens de studie leer je wel over herbestemmingen en bouwen. Maar alle communicatie die erbij komt kijken had ik niet verwacht. Het gebouw werd gefaseerd opgeleverd, wat betekent dat de eerste bewoners er in januari al woonden terwijl een paar huizen verderop nog gebouwd of gesloopt werd. Daarnaast heb je ook te maken met een budget, de huisbaas en de buurt.”

110 Studenten in je buurt is niet niks. Buurtbewoners in Delft hebben al vaker geklaagd over overlast, en dit heeft geleid tot een verkameringsregeling: een huis met een waarde van meer dan 265.000 euro mag niet worden verhuurd aan studenten. Toch lijkt dat hier wel het geval. Hoe kan dat?

“Onze huisvesting is maar tijdelijk, in eerste instantie voor vier jaar”, vertelt Anneloes Tilman, secretaris van SHS. “Daarnaast hebben we de buurt goed geïnformeerd, door in oktober al inloopavonden te organiseren. Daar vertelden we wat er ging gebeuren, wat de huisregels zouden zijn en hoe de aanmeldprocedure werkte. Vorige week hebben we nog een inloopavond georganiseerd. Er kwamen meer dan dertig mensen op af en uit de reacties bleek dat de buurt erg tevreden was over de communicatie. Verder is de gemeente juist blij met projecten zoals dit, die passen bij hun convenant waarin de stad en campus meer moeten mengen.”

Deze keuken wordt gedeeld door acht studenten.

Dat de communicatie heeft geholpen met het accepteren van de studenten, weet ook Ingeborg Boers, bewoonster van de flat. “Eerst waren er veel tegengeluiden van bewoners. Wat wil je, sommigen zijn 80 of 92 jaar oud! Toen er meer contact was geweest, waren ze wel voor het plan. Naar mijn weten is niemand verhuisd uit protest tegen de nieuwe bewoners.”

De grote gemeenschappelijke ruimte waar ouderen, cliënten van PerspeKtief en studenten straks samen koken of spelletjes spelen.

Boers was vanaf het begin al voor de studenten. “Vorig jaar vertrokken de ouderen uit de verzorgingsflat, dat vond ik wel jammer. Waar toen de rollators door de gang reden, skaten ze nu. Ik leer heel veel van die jonge mensen. De ouderen waren ook leuk hoor, maar ik heb liever een gesprek over iets ingewikkelds dan over plantjes en hoe je de gordijnen wast.”

Dat contact met die ouderen lijkt wel goed te komen. Terwijl de muur steeds paarser wordt, fantaseert Mureau over de toekomst. “Het koken met elkaar lijkt me heel leuk. De cliënten van PerspeKtief moet ik nog ontmoeten, maar de ouderen vind ik nu al heel aardig.”

Roos van Tongeren / Redacteur