Nieuwbouw TBM moet in 2000 klaar zijn

Technische Bestuurskunde en WTM (samen de faculteit Techniek, Bestuur en Management) gaan in september 2000 samenwonen. Goedkoopste optieOm de hele faculteit te huisvesten wordt het huidige pand van Technische Bestuurskunde aan de Jaffalaan uitgebreid.

Toch is TB’s opleidingsdirecteur dr. S.A.G. Peerdeman verheugd dat de kogel nu door de kerk is. ,,Gezamenlijke huisvesting is een belangrijke stap in de fusie tussen TB en WTM.”

De nieuwbouw kent een lange voorgeschiedenis. Plannen om TB en WTM samen onder te brengen aan de Jaffalaan bestaan al een kleine vijf jaar. Onder meer door geldgebrek bleef de verwerkelijking uit.

In het ontwerp is geen geld voor een aansluiting op de rest van de TU wijk, zoals de universiteit wenst in haar stedebouwkundige visie. In twee alternatieve plannen tekende de architect de ingang aan de noordkant van het gebouw (uitkijkend op Wekrtuigbouw). Door die ingang, een atrium en visuele aanpassingen zou er een pleintje ontstaan tussen het TBM-gebouw en de buurfaculteiten. Nu keert het gebouw de TU symbolisch de rug toe: de hoofdingang blijft waarschijnlijk net als nu aan de zuidzijde. Met zijn keuze is het college ruim twee miljoen gulden goedkoper uit.

Hoewel de subfaculteiten de voorkeur gaven aan de andere oplossing, leggen ze zich bij het collegebesluit neer. ,,We hadden goede argumenten om een van de duurdere alternatieven te kiezen”, zegt Peerdeman, die namens TB betrokken is bij de uitbredingsplannen. ,,Maar ik begrijp dat het college op de centen moet passen.”

De plannen worden sowieso duurder dan oorspronkelijk begroot. Extra ruimte voor de faculteit en betere parkeervoorzieningen leveren een extra kostenpost op van acht miljoen gulden. Het totale bedrag houdt de TU gechter geheim.

Grote afwezige tijdens de presentatie van het bouwplan was de architect. Peerdeman ontkent dat de architect thuis was gebleven uit teleurstelling over de keuze van het college van bestuur. ,,De architect wilde een uitgewerkt plan laten zien. Maar hij wist pas enkele dagen voor de presentatie welk van de plannen hij verder kon uitwerken.” De faculteit wilde echter niet wachten met de presentatie. Over enkele weken zal de architect zijn tekeningen aan de faculteit presenteren.

Goedkoopste optie

Om de hele faculteit te huisvesten wordt het huidige pand van Technische Bestuurskunde aan de Jaffalaan uitgebreid. Het college van bestuur heeft dit plan vorige week goedgekeurd. Het college koos de goedkoopste uit drie varianten die de architect voorlegde.