Nieuwbouw is optie voor Techniek Museum

In de nieuwe, compacte TU-wijk is wellicht plaats voor een ‘Technocenter’, compleet met omnimaxtheater, cafetaria en vergaderruimte. De exploitatie van zo’n modern techniekmuseum kost jaarlijks zeven ton meer dan behoud van het huidige museum.

br />
Dat blijkt uit een financiële toekomstschets voor het Techniek Museum, die directeur Heijmans op verzoek van de universiteitsraad opstelde. Heijmans bekeek drie toekomstscenario’s: behoud van de locatie aan de Ezelsveldlaan, verhuizing naar de Mijnbouwstraat of nieuwbouw rond de Mekelweg.

Het huidige pand van het Techniek Museum is te klein om alle faculteitscollecties te herbergen. Herhuisvesting aan de Mijnbouwstraat (in het gebied TU-noord dat de universiteit gaat afstoten) is daarom vaak als alternatief geopperd. Het museum zal zich dan concentreren op de TU-collecties en de boodschap overdragen dat de TU een universiteit met historie is, schrijft Heijmans.

Wil de TU echter uitdragen dat ze de blik richt op de toekomst, dan acht hij een Technocenter meer geschikt. In zo’n modern museum vormen de TU-bezittingen slechts een klein onderdeel. Het centrum, met veel wisselende exposities, richt zich vooral op techniekeducatie. ,,Ik denk dat deze optie het best in de nieuwe TU-wijk past”, aldus Heijmans, die het in zijn nota al voor zich ziet: ,,Een glazen pui met een grote centrale hal met imposante exhibits vormt een blikvanger op afstand”.

Afgezien van investeringen in nieuwbouw of verbouw, zal het Techniek Museum de TU jaarlijks 2,4 miljoen (huidige locatie) tot 3,1 miljoen (niewbouw) kosten. Een commissie binnen de universiteit buigt zich nu over de toekomst van het Techniek Museum.
(A.d.J.)

(A.d.J.)