Nieuwbouw op terrein reactorinstituut

Biotechnologie en DelftChemTech verhuizen in 2008 naar het terrein rondom het Reactorinstituut Delft (RID). Het college van bestuur heeft deze zomer twee ton vrijgemaakt voor het maken van een stappenplan en een kostenberekening.

De TU Delft wil al jaren af van de gebouwen aan de Julianalaan waarin de twee afdelingen zitten. De luchtzuiveringsinstallaties zijn verouderd, muren vertonen scheuren en isolatiemantels om elektriciteitskabels verkruimelen. Opknappen is te duur.

In eerste instantie was het de bedoeling om de afdelingen onder te brengen bij de rest van de faculteit aan de Mekelweg, waar ook het gebouw van Technische Natuurkunde staat. “Dat past binnen de vastgoedstrategie van de TU”, zegt vastgoedmedewerker Saskia Rijkenberg. “We concentreren ons op het midden- en zuidgebied. Gebouwen ten noorden van het toekomstige Mekelpark worden ontruimd, zoals nu met het hoofdgebouw gebeurt.”

Door TNW-afdelingen te hergroeperen, zou de samenwerking tussen de onderzoekers verbeteren. Dat nu voor het enigszins afgelegen RID-terrein – helemaal aan het eind van de Mekelweg – is gekozen, zal voor sommige medewerkers daarom als een verrassing komen, denkt Luyben. “Maar we zijn tot de conclusie gekomen dat er rond het gebouw van technische natuurkunde niet genoeg plaats is, onder andere vanwege de bouw van de nieuwe nanofaciliteit.”

Rondom het reactorinstituut, vlakbij het toekomstige Technopolis, is meer plaats. “Nu is het nog weiland, maar over zo’n vijftien jaar staat het vol innovatieve bedrijven die met de TU samenwerken. Dus dan zit je daar helemaal niet slecht.” (TvD)

Het college van bestuur heeft deze zomer twee ton vrijgemaakt voor het maken van een stappenplan en een kostenberekening. Rond Kerstmis moet de afdeling vastgoed klaar zijn met dit voorbereidende werk. Najaar 2008 hopen de afdelingen van de faculteit Technische Natuurwetenschappen al te verhuizen. “Dat is ambitieus, maar dat is wel waar we ons op richten”, aldus TNW-decaan prof. Karel Luyben.