​Nieuw veiligheidssysteem voor laserlabs TU

De Dienst Elektronische en Mechanische Ondersteuning (Demo) van de TU, heeft een veiligheidssysteem ontwikkeld voor laserlabs van de universiteit. De eerste 85 zijn inmiddels afgeleverd voor labs in de nieuwbouw van Technische Natuurwetenschappen (TNW).

Het laser veiligheidssysteem bestaat behalve uit een aantal noodknoppen in een lab ook uit software die:

• Alle lasers in een lab tegelijk aan- en afzet
  • Een akoestisch signaal laat afgaan bij opening van de deur van het lab en na twintig seconden de lasers afschermt, tenzij de deur tijdig sluit
  • Laser afzet indien een vluchtdeur opengaat
  • Laser afzet indien een glasplaatje naast de deur wordt ingeslagen door hulpverleners
  • Aan de buitenkant van het lab laat zien dat laserstraling aanstaat

Aan de TU wordt veel gebruikgemaakt van lasers die schadelijk kunnen zijn voor onder meer de ogen. Om letsel te voorkomen werden aan de TU tot nu toe verschillende systemen gebruikt. “Geen daarvan was gestandaardiseerd en moest eigenlijk per ruimte worden ontworpen”, zegt Rogier van den Berg die werkzaam is bij het Centrum voor Elektronische Ontwikkeling (CEO) van Demo.

Voor het beveiligingssysteem is volgens initiatiefnemer en locatieleider van Demo Jack Maat nauw samengewerkt met de uiteindelijke gebruikers van de laserlabs. Dat leidde tot een aantal specifieke eigenschappen.

Een laser zou bijvoorbeeld direct uit moeten gaan op het moment dat de deur van een lab opengaat. “Dat is bij een universiteit niet werkbaar”, zegt Van den Berg die het nieuwe systeem ontwierp. “Als je langdurig met lasers wilt meten, moet je een ruimte in- en uitkunnen. Daarom is er in dit nieuwe veiligheidssysteem een tijdvertraging als je een ruimte betreedt. Dat geeft onderzoekers de tijd om naar buiten of binnen te gaan.”

Verder zijn in de ruimtes extra maatregelen genomen zoals een gordijn bij de deur en beschermend materiaal zoals een bril. Het grote voordeel van dit nieuwe systeem is volgens Van den Berg dat het flexibel is: er zijn verschillende laserinstallaties, noodknoppen, vlucht- en toegangsdeuren en glasplaatjes bij vluchtdeuren op aan te sluiten. Het systeem heeft een CE-keurmerk gekregen.