Nieuw tijdelijk gebouw achter EWI

In september moet een nieuw tijdelijk gebouw op de campus klaar zijn: Flux. Het blijft maximaal tien jaar staan en is volledig demontabel.

Een impressie van het nieuwe onderwijsgebouw Flux. (Foto: TU Delft)

Aan de Cornelis Drebbelweg, achter de toren van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI), komt een tijdelijk onderwijsgebouw: Flux. Daarin komen vier grote onderwijszalen, in totaal goed voor ongeveer 730 studenten. Ook komen er twintig studieplekken.

Het nieuwe gebouw is nodig, omdat de TU in 2028 volgens de prognoses van de afdeling Campus Real Estate and Facility Management gegroeid zal zijn naar 31 duizend studenten. Op de plek van Flux waren voorheen parkeerplekken. Die zijn verplaatst naar parkeergarage P5 (Rotterdamseweg) aan de rand van de campus.

De onderwijszalen worden geschikt voor ‘gemixte didactiek’ voor alle faculteiten. Dit houdt in dat ze bruikbaar zijn voor een combinatie van ‘gewone’ colleges en samenwerken in groepen, aan aparte tafels. “We zien dat na er corona ook veel vraag is naar tentamenruimtes”, zegt assetmanager onderwijsruimte Paul Uiterdijk. “Docenten willen online colleges geven, maar vervolgens wel tussentijds toetsen afnemen. Daarom zijn deze zalen ook geschikt voor tentamens.”

Momenteel zijn op de bouwlocatie alleen de funderingspalen zichtbaar. Wanneer de fundering eind januari gereed is, kan het bouwen van de vloeren, wanden en het dak beginnen. “Maar dan gaat het snel”, zegt programmamanager campus midden Godard Kloos. “Binnen een paar weken staan het geraamte en de buitenwanden er. Dat is het grote voordeel van zo’n tijdelijk modulair gebouw.”

De vloerdelen komen van de Olympische Spelen

Flux wordt zo duurzaam mogelijk. Zo komen er zonnepanelen op het dak, is het meubilair refurbished (tweedehands en opgeknapt) en zijn de vloerpanelen eerder gebruikt op de Olympische Spelen van 2012 in Londen. De aannemer die de bouw van Flux coördineert, werkte ook voor de Spelen. Het grootste deel van het pand is herbruikbaar. Kloos: “Alleen bij de gipsen binnenwanden is het de vraag of je die er netjes uit kan halen of toch moet slopen.”

Eigenlijk had Flux in september 2022 al klaar moeten zijn, vertelt Uiterdijk. “Maar we liepen vertraging op door personeels- en materiaaltekorten in de bouw en doordat het contract Europees aanbesteed moest worden. De planning is nu dat het gebouw er in september 2023 echt staat.”

Flux staat volgens het bestemmingsplan maximaal tien jaar op de huidige plek. De TU kan het pand daarna verplaatsen naar een andere plek op de campus of het gaat naar een andere huurder. De locatie achter EWI is na de duur van tien jaar anders te gebruiken, bijvoorbeeld als parkje of plek voor winkels.

Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl