Nieuw Tentamen Aanmeld Systeem van Start

Het einde van de tentamenbriefjes lijkt in zicht. Op IO en TBM is op beperkte schaal gestart met een project waarbij het mogelijk is om je via internet aan te melden voor een tentamen.

Menig student komt deze situatie bekend voor: een tentamen is verzet en jij had het net niet op het bord gelezen. Walter van den Bergh, lid van de studentenraad (sr) en van Oras, heeft daar in ieder geval wel ervaring mee. ,,’s Middags kwam ik op de TU voor een tentamen en moest ik vernemen dat het naar de ochtend was verplaatst. De komst van het Tentamen/Prakticum Aanmeld Systeem (TAS) kan een einde maken aan dergelijke situaties. Als studenten zich via TAS hebben aangemeld, krijgen zij een e-mail als tentamentijd of %plaats veranderd is.”

Van den Bergh heeft zich als vertegenwoordiger van de sr intensief met de ontwikkeling van TAS beziggehouden. ,,TAS biedt nog meer voordelen. Niet alleen voor ons maar ook voor de Onderwijsadministraties (OSA’s). Het is de bedoeling dat studenten zich voortaan elektronisch aanmelden voor een tentamen met hun CampusCard. De onderwijsadministratie kan op haar schermen direct de aanmeldingen opvragen en hoeft niet langer de gegevens van tentamenbriefjes in te voeren. Dat bespaart hen ook tijd.”

De werkwijze is eenvoudig volgens Van den Bergh. Op iedere faculteit moet een centraal punt komen waar de studenten zich aan kunnen melden. ,,Bij deze kiosk doen zij hun CampusCard in de chiphouder, melden zich aan met hun pincode en kiezen vervolgens het tentamen waaraan ze mee willen doen. De eerste keer kunnen ze ook een password kiezen. Aan de hand daarvan kunnen ze voortaan ook via internet in het TAS %systeem komen.”

Geen eilandenstructuur

TAS draait als project bij Industrieel Ontwerpen en Techniek, Bestuur en Management. ,,Het is beter een programma eerst op kleine schaal uit te proberen. Er zijn altijd kinderziektes en die kun je er dan uithalen,” aldus ir. Nico de Koo. Hij is werkzaam bij de Dienst Technische Ondersteuning (DTO) en verantwoordelijk voor de CampusCard en TAS. ,,Daarom starten wij voorlopig bij twee faculteiten en dan is er bij IO nog de beperking dat je je via TAS alleen voor één vak kunt aanmelden.”

TAS is ontworpen door een extern bureau, dat al een aanmeldsysteem had ontwikkeld voor de Universiteit van Utrecht. Het TU ontwerp kent echter een belangrijk onderscheid: het aanmelden verloopt via internet. De Koo: ,,Met het password kun je ook je aanmelden voor tentamens en practica met een PC zonder kaartlezer. Tot nu toe – met het oude TAS – opereren de OSA’s als afzonderlijke eilanden en moet je naar IO toe als je je daar wilt opgeven voor een tentamen. Met het nieuwe TAS kan dat ook vanaf andere faculteiten of vanuit huis.”

Voor Van den Bergh is TAS de eerste stap en hij hoopt dat binnenkort de toepassingen uitgebreid kunnen worden. De sr wil dat het op langere termijn ook mogelijk wordt om de tentamenuitslagen via internet op te vragen. ,,Ondertussen heb ik wel geleerd dat je niet teveel dingen ineens moet willen. De recente ervaring met elektronisch stemmen toonde ons dat studenten eveneens aan het systeem moeten wennen. De eerste keer dat zij het gebruiken zie je een aantal van hen ook fouten maken. Stap voor stap de mogelijkheden uitbreiden is veel efficiënter.”

De Koo: ,,Veel studenten hebben de CampusCard nog nooit gebruikt. Een deel zal het nummer van het cijferslot van de kaart kwijt zijn en dat moeten ze dan laten resetten. Dat heeft tijd nodig. Maar dat geldt ook voor de OSA’s, zij zijn de laatste tijd geconfronteerd met meerdere nieuwe systemen en daar komt TAS nog bovenop. Ook zij moeten aan deze nieuwe werkwijze wennen.”

Als TAS naar tevredenheid draait bij IO en TBM dan zal Elektrotechniek voor de zomer ook gaan deelnemen aan het project. Na een grondige evaluatie is het de bedoeling dat TAS in augustus TU-breed ingevoerd kan worden. De Koo en Van den Bergh: ,,Maar als dit goed draait willen wij direct gaan nadenken over het uitbouwen vande mogelijkheden van TAS.”

Geen eilandenstructuur