Nieuw Techniek Museum mikt op dertigduizend bezoekers

Het nieuwe Techniek Museum Delft, tegenwoordig onder hoede van de TU, mikt in 1996 op dertigduizend bezoekers. Vanaf het jaar 2002 is het de bedoeling dat het museum, dat vorig jaar nog zevenduizend mensen trok, zelfs het dubbele aantal betalende bezoekers begroet.

br />
Dit staat in een beleidsplan van de Stichting Techniek Museum Delft (STMD), die de universiteit vorig jaar oprichtte nadat de poging het museum te privatiseren als mislukt werd bestempeld. Via de stichting, onder leiding van mr. H.J. Zeevalking, wil de TU weer orde op zaken stellen bij het Techniek Museum dat in de oorspronkelijke opzet, met twee andere stichtingen, kampte met ruzies, geldtekort en te hoge verwachtingen.

In het beleidsplan, dat in feite de redding van het museum moet betekenen, benadrukken de makers dat het gedachtengoed voor de privatisering nog niet van de baan is. ,,Integendeel. Wel is het proces getemporiseerd en dient er in de ogen van het STMD-bestuur sprake te zijn van een terugbuiging naar in eerste instantie activiteiten van de TU Delft.” Mocht het museum ooit op eigen benen komen te staan dan is dat pas op langere termijn, als het museum een plek op de markt heeft veroverd in samenwerking met andere organisaties, ,,zoals bijvoorbeeld TNO”.

Tot die tijd ,,zal de TU zich als eerste moeten bewijzen”, aldus het STMD-bestuur, dat faculteiten oproept vooral de eerste tijd mee te werken aan het museum. Na langdurige voorbereiding moet het museum geleidelijk aan een nieuwe commerciële basis krijgen. (H.O.)

Henk Orsel

Henk Orsel