Nieuw record voor Forze

De elektrische snelheidsduivels van de TU maken zich op voor de Supercar Challenge op het TT Circuit Assen, aanstaande zondag. En ze zijn in vorm. De waterstofauto Forze VIII heeft op afgelopen maandag 13 augustus alvast het record voor elektrische sportwagens gebroken op het circuit van Zandvoort.

Zeven seconden sneller dan in 2015.

Het vorige record uit 2015 (dat ook op naam van de Forze stond) van 2.04,51 minuten werd verbeterd naar 1.56,97 minuten. Aanstaande zondag nemen de studenten van dit Delftse dreamteam deel aan de race in  Assen. Ze doen mee met de benzineauto’s. Noodgedwongen, want een aparte klasse voor waterstofauto’s bestaat nog niet.

In 2017 deed het team ook al mee aan deze race, toen was het doel vooral om de potentie van de wagen aan te tonen en te laten zien dat een waterstofauto mee kan komen met benzinewagens.

De roze racewagen heeft geen verbrandingsmotor aan boord zoals benzineauto’s, maar een brandstofcel. Deze brandstofcel zet waterstof uit een tank met zuurstof uit de lucht om in elektriciteit, waarmee een stel elektromotoren wordt aangedreven. Het enige restproduct is puur water.

Door deel te nemen aan de race hoopt het team de potentie van waterstof te laten zien aan een groot publiek. “We hopen hiermee de transitie naar waterstof in de auto-industrie sneller te laten verlopen. Door ons record en door mee te doen aan evenementen als de Gamma Racing Day hopen we te laten zien dat waterstof een duurzaam alternatief is met minstens even goede prestaties”, aldus teammanager Gijs Vermeij.

Het Forze Hydrogen Electric Racing team bestaat al sinds 2007 en heeft sindsdien acht auto’s geproduceerd. De eerste vijf waren nog compacte karts op waterstof die meededen aan een studentencompetitie.

Het nieuwe baanrecord lijkt het vertrouwen van het team in de prestaties tijdens de race alleen maar te vergroten. Met een verdubbeling van de tankcapaciteit ten opzichte van de Forze VII maakt de Forze VIII als eerste waterstofauto ooit een kans een race niet alleen uit te rijden, maar het haar benzineslurpende tegenstanders ook daadwerkelijk lastig te maken.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl