Nieuw op de TU: e-bike op zonne-energie

Een e-bike opladen met zonne-energie; binnenkort kan het op de campus. Het laadstation naast de EWI-hoogbouw dient ook als lab voor afstudeerders.

Het ‘solar-powered e-bike charging station‘ is momenteel in aanbouw naast de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). De enorme scheefstaande wand met acht zonnepanelen staat er sinds vorige week. Nu is de achterzijde aan de beurt, de plek waar straks ruimte is voor vijf e-bikes en één e-scooter.

Peter van Duijsen, onderzoeker bij de vakgroep DC systems, energy conversion & storage (DCE&S), heeft het project de afgelopen twee jaar geleid. Het duurde even, want het laadstation leunt deels op werk van afstudeerders. Een student industrieel ontwerpen ontwierp het uiterlijk van het station, rekening houdend met de sterke wind die er vaak staat. Een student bij EWI heeft een systeem voor draadloos laden gemaakt dat erin komt.

Het laadstation biedt vanaf 12 oktober plek aan vier gewone e-bikes (waarvan twee dienstfietsen), één elektrische TU-scooter en één fiets die draadloos wordt geladen. Die laatste is geen gangbare fiets, maar een onderzoeksfiets van DCE&S. Het draadloze systeem werkt zoals het draadloos laden van een mobiele telefoon. In dit geval staat de tweewieler geparkeerd boven een magnetische tegel. Via een kleine spoel aan de standaard laadt hij op. Van Duijsen verwacht ‘dat er zeker nog een paar afstudeerders’ werk hebben aan het verfijnen van draadloos laden.

Onderzoekers houden intussen in de gaten wat de opbrengst is van de zonnepanelen. De verwachting is dat de acht panelen in de winter genoeg energie zullen opwekken om de accu’s waarin de fietsen inpluggen gevuld te houden. Wat overschiet in de zomermaanden, gaat naar het elektriciteitsnet.

Toch zal de opbrengt ook in de zomer niet altijd even hoog zijn. Een uur per dag staat het oplaadstation immers in de schaduw van de EWI-hoogbouw. Dat klinkt niet ideaal, maar Van Duijsen relativeert dat. “Vanuit opbrengst-oogpunt is dat misschien niet zo handig, maar voor het onderzoek is het goed. Zo kunnen we onder verschillende omstandigheden verifiëren wat er gebeurt.” De locatie was overigens de keuze van de dienst vastgoed. Volgens Ad Winkels was het ‘een compromis tussen ruimtelijke ordening, zon vangen en logistiek’. Winkels was tot vorig jaar beleidsmedewerker duurzaamheid bij vastgoed. Daarna werd hij gedetacheerd als projectmanager bij DCE&S.

TU-medewerkers met een e-bike kunnen het laadstation niet zomaar gebruiken. Eerst moeten ze een speciaal (en gratis) kabeltje bestellen bij DCE&S. “Wij werken met gelijkspanning. Alle andere systemen die mensen gebruiken werken op wisselspanning. Iedere fabrikant heeft sowieso zijn eigen stekker. Er is helaas nog geen standaard.”

De opening van het zonnelaadstation op 12 oktober gaat vooraf aan het Nationaal Debat E-Bike ter ere van de intreerede van gelijkspanningsprofessor Pavol Bauer.