Nieuw gebouw EWI: ‘gezelliger dan hoogbouw’

De bekende EWI-toren is een stuk leger, zo zonder de afdelingen Wiskunde en Informatica. Begin dit jaar is dit deel van de faculteit gevestigd in het nieuwe gebouw op de Van Mourik Broekmanweg. En dat bevalt goed.

WI van EWI zit in de Van Mourik Broekmanweg 6. (Foto's: Roos van Tongeren)

Het is een spookachtige aanblik, de lege kamers met nog wat vuil op de grond op grote hoogte in het Elektrogebouw. De verdiepingen 4 tot en met 8, 11, 12, 19 en 20 staan helemaal leeg. De verhuizing kende weinig tegenslagen. “We hebben een voorspoedige verhuizing gehad. Dit komt door een goede voorbereiding, zorgvuldig werken en het scheppen van een duidelijke verwachting”, aldus Erik de Vos, facilitair manager bij EWI en projectadviseur.

Verhuizing%20EWI%20Roos%20van%20Tongeren.JPG

Gezellig gebouw
Gezelliger, zo wordt het nieuwe gebouw door veel mensen omschreven. “Je komt elkaar hier tegen op de gang”, vertelt Joost Broekens, universitair docent informatica. “Door de open ruimtes en trap in het midden is het gebouw een stuk socialer opgezet dan de lange gangen bij EWI.”
“Het is transparanter, je kunt zo in alle kamers kijken. Het oude gebouw voelde een beetje als een ziekenhuis. Nu voelt het niet meer zo geïsoleerd en heb je meer gesprekken”, vindt ook Georgios Gousios, die al vijf jaar in het oude gebouw werkte.

VMB%206%20binnen%201%20Roos%20van%20Tongeren.JPG

Te krap en slechte kantine
“Op dit moment lijkt het prima, het is mooi en strak. Toch denk ik dat het gebouw in de toekomst te klein zal zijn, want de afdeling computer science is aan het groeien”, aldus Gousios. Ruud de Jong van de technische ondersteuning, beaamt dat. “De kantoren, de labs, de opslag, alles is veel kleiner. Dat is een nadeel, want er zijn veel spullen. Sommige mensen hebben een stuk minder ruimte.” Gousios mist vooral een goede kantine. “Deze kantine is slecht; ze hebben weinig keuze en er is te weinig plek.” En ze missen de studenten. “We komen elkaar als medewerkers meer tegen, maar er is minder contact met studenten.” Dat vindt Roy Amirullah van het servicepunt in het oude gebouw ook jammer. “Juist het contact met studenten maakt het werk leuk. Die mis ik in het nieuwe gebouw.”

P1220766.JPG

Slopen of niet?
Op wat kleine dingen na, zoals het ontbreken van lichtknopjes in het geautomatiseerde gebouw, lampen die toch niet aan gaan, een wasbak die nog niet af is, of een deur van een vergaderruimte die niet open gaat, lijkt het mee te vallen met de minpunten. “Het oude gebouw had ook gebreken”, weet Broekens. “Het was enkel glas, het lekte, soms loeide de verwarming maar kwam er koude lucht uit.”
Of het oude gebouw wordt gesloopt, is niet zeker. Wido Quist van Docomomo en Norman Vervat van Het Cuypersgenootschap hebben beiden op hun eigen manier hun zorgen geuit over de sloop. Zo kwam Docomomo in december met een petitie tegen de sloop (die nog niet gesloten is) en het Cuypersgenootschap vroeg aandacht met een persbericht.

Icoon van Delft

“Het gebouw heeft een grote iconische waarde, het is zelfs een gemeentelijk monument”, vertelt Norman Vervat. “De hoogbouw uit die tijd is zeldzaam in Nederland. In de tijd van de bouw van dit gebouw was er niet veel hoogbouw, vergeleken met Duitsland. Niet veel van die hoogbouw staat nu nog overeind.” “Toentertijd was het letterlijk en figuurlijk een architectonisch hoogstandje”, vult Wido Quist aan. “Het is bijzonder dat een faculteit verticaal ging werken, over verschillende verdiepingen.”  “Je sloopt toch ook niet het stadhuis of de Oude Kerk?” vraagt Vervat zich af.

Over de pracht van het gebouw zijn de meningen verdeeld. “De skyline van Delft zou mooier zijn zonder EWI”, vindt medewerker Georgios Gousios. “Dit is het TU-gebouw dat mensen kennen en zien vanaf de snelweg”, zegt Roy Amirullah van het servicepunt. “Sommige mensen denken dat dit het hoofdkantoor is. Het zou zonde zijn als dit wordt gesloopt.” “Het heeft nostalgische waarde, ik heb er nog gestudeerd, maar ik vind EWI niet heel mooi”, aldus Broekens.

Of het een prettig gebouw is om in te werken of dat gebouw bewaard moet blijven, dat zijn volgens de actiegroepen twee verschillende dingen. Vervat licht toe: “Natuurlijk snappen wij dat er gebreken zijn en dat het gebouw niet voldoet aan de wensen die werknemers hebben. Het is niet gezegd dat behouden betekent dat er niets wordt veranderd. Je kunt de problemen aanpakken terwijl je probeert de buitenzijde zo gaaf mogelijk te houden.”
Hij vindt dat de TU een voorbeeldfunctie in heeft. “In het hele land worden oude kantoorpanden omgebouwd. Het zou zonde zijn als de TU niet aan herbestemming zou doen. Wij zijn er van overtuigd dat er iets meer mee kan, en de TU heeft de kennis zelf in huis om dat te doen.”

De discussie of EWI gerenoveerd wordt of gesloopt, is al langer aan de gang. Een greep uit ons archief:

Roos van Tongeren / Redacteur