Nieuw complex moeten kamernood lenigen

De TU Delft bouwt als het meezit voor het einde van het jaar ruim tweehonderd semi-permanente woningen voor internationale studenten. Dat moet een grote kamernood voorkomen.

Het nieuw te bouwen complex komt te staan op het terrein van de monumentale Hammenboerderij aan de Rotterdamseweg, de Hammenpoort. In het voorlopige ontwerp van architectenbureau Mecanoo is plaats voor 238 studenten. Dat worden er volgens studentenhuisvester Duwo uiteindelijk wat minder, omdat de welstandscommissie van de gemeente op- en aanmerkingen heeft.

Het complex wordt opgetrokken uit containerwoningen, waarvan de skeletten in hun geheel op de vrachtwagen naar Delft kunnen komen. De kamers worden volgens John Stals, hoofd van het international office van de TU Delft, beter bewoonbaar dan de spaceboxen aan de Leeghwaterstraat. Ze zijn 28 vierkante meter groot en bestaan uit metaal, hout en beton.

In het voorlopige ontwerp vormen de containers vier gebouwen van twee, drie, vier en vijf verdiepingen, die in een slingerende lijn aan elkaar geschakeld zijn. Er moet op het terrein veel ruimte blijven voor groen. De gebouwen komen daarom op pootjes te staan, net als de paden er naar toe. Zo wordt volgens architect Ellen van der Wal het weiland zo veel mogelijk behouden, zodat de bewoners . buitenlandse studenten en promovendi . kunnen genieten van het Hollandse landschap. De gevel moet dat landschap weerspiegelen. Als alle zonweringen dicht zijn, laten zij een weiland met grazende koeien zien.

Momenteel is nog onzeker hoeveel van dit voorlopige ontwerp uiteindelijk overeind kan blijven. De gemeente moet nog van zich laten horen. Duwo, de TU en Mecanoo hopen dat zij haast maakt, want zij willen het complex voor het einde van het jaar neerzetten.

Alleen dan is het volgens hen mogelijk te voldoen aan de grote vraag naar gemeubileerde kamers, die het steeds maar stijgende aantal internationale studenten in Delft met zich meebrengt. Begin dit jaar sloeg het international office van de TU alarm, nadat uit berekeningen naar voren was gekomen dat er vanaf februari 2008 226 kamers te weinig zouden zijn voor deze doelgroep.

Wat volgde was een oproep aan de faculteiten om ervoor te zorgen dat hun uitwisselingsstudenten zoveel mogelijk in het tweede semester naar Nederland zouden komen. Daarnaast ging de universiteit samen met Duwo, de gemeente en Mecanoo koortsachtig op zoek naar een plek voor nieuwe huisvesting.

Dat die nu gevonden is, kan niet voorkomen dat er al vanaf de start nieuwe studiejaar in september 160 kamers te weinig zijn. Vandaar dat de faculteit Bouwkunde in Rotterdam op zoek is naar dertig eenheden en ook Duwo de omgeving van Delft afstruint naar woonruimte.