Nieuw Chinees-Delfts onderzoeksinstituut in Sjanghai

De afdeling micro-elektronica & computer engineering van de faculteit EWI start samen met de twee belangrijkste Chinese universiteiten een nieuw onderzoeksinstituut in Sjanghai.

Het nieuwe Fudan/TU Delft/Tsing Hua International Research Centre for Micro-electronics moet de TU en het Nederlandse bedrijfsleven een grote voet aan de grond geven in China. Op 4 november volgt de officiële start, als decaan Jan van Katwijk van de EWI-faculteit de overeenkomst ondertekent in Sjanghai.

Het instituut is een samenvoeging van eerdere Chinees-Delftse initiatieven op het gebied van micro-elektronica. Vorig jaar startte de afdelingsvoorzitter van micro-elektronica, prof. Kees Beenakker, al een master micro-elektronica aan de Fudan University in Sjanghai. In 2001 lanceerde hij met Dimes aan de Tsing Hua University in Peking een trainingscentrum voor micro-elektronica.

Volgens Beenakker is de derde stap een logisch vervolg. “Sjanghai is the place to be voor de micro-elektronica”, zegt hij. “De Tsing Hua Universiteit had al plannen om een onderzoekscentrum in Sjanghai op te zetten. Fudan en de TU wilden de samenwerking uitbreiden tot onderzoek. Nu valt alles samen.”

Voor bedrijven als Philips en Asml is dit volgens Beenakker ook een belangrijke ontwikkeling. “Vaak weten ze niet waar ze moeten aankloppen”, zegt hij. “De Tsing Hua Universiteit heeft de meeste politieke invloed, omdat bijna alle Chinese ministers daar zijn afgestudeerd. De Fudan Universiteit is juist het centrum van de business. Nu beide gecombineerd zitten in één centrum, is meteen duidelijk waar bedrijven contact moeten leggen.”

Het bedrijfsleven, met als voornaamste deelnemer Philips, draait op voor het leeuwendeel van de kosten. Daarom is ook de executive manager van Philips Semiconductors, dr. Leon Husson, aanwezig bij de ondertekening in Sjanghai.

Het grootste deel van het onderzoek in Sjanghai zal zich concentreren op de ontwikkeling van nieuwe halfgeleiders, transistoren en computerchips.

Micro-elektronica, waaronder de ontwikkeling van computerchips, staat in grote belangstelling bij Chinezen. Een groot deel van de assemblage van consumentenelektronica, zoals platte beeldschermen, vindt in China plaats. Ook op het gebied van research en ontwikkeling wil het land in dit vakgebied een voorsprong nemen. (RZ)