Nieuw blad over duurzaamheid op de TU

Osiris, het studentenplatform voor duurzaamheid, lanceerde deze week het Osiris Magazine. Studenten en medewerkers weten volgens de oprichters nu nog te weinig van wat er op de TU gebeurt op het gebied van duurzaamheid.

Een duurzaam knuffeltje, ontworpen door studenten industrieel ontwerpen, gemaakt door mensen in Zuid-Afrika, verkocht in het rijke Westen en gratis uitgedeeld in Zuid-Afrika. Dit project gaat binnenkort van start aan de TU.

Het is slechts een voorbeeld van wat er volgens studente industrieel ontwerpen Lisanne Dölle, voorzitter van de Osiris Magazine-commissie, op de TU gebeurt op het gebied van duurzaamheid. “Studenten en onderzoekers zijn met het onderwerp bezig, maar de TU geeft zelf weinig informatie van wat er allemaal speelt. Studenten en medewerkers weten daardoor nauwelijks wat er gaande is. Het Osiris Magazine wil dat veranderen.”

Dölle, die al jaren met het onderwerp bezig is, ontdekt naar eigen zeggen dagelijks nieuwe dingen. Zo ontmoette zij studenten die een duurzaamheidsmaster aan de TU willen. Duurzaamheid zou volgens haar sowieso meer onderdeel moeten worden van het onderwijs. “De verplichte duurzaamheidsvakken sluiten niet aan bij het curriculum. Het zou beter zijn het onderwerp terug te laten komen in alle vakken en projecten.”

Achter het Osiris Magazine zit een redactie van TU-studenten. Het blad huldigt het idee ‘practice what you preach’, zoals Dölle het uitdrukt. Dit betekent dat het wordt gedrukt door een eco-drukker, op gerecycled papier. Het blad zal drie keer per jaar verschijnen, in een oplage van drieduizend stuks. Bedrijven uit de duurzame hoek adverteren in het tijdschrift, maar ze leveren ook artikelen. “Zo kunnen we laten zien wat studenten later kunnen worden”, vertelt Dölle.

De studente denkt dat er genoeg belangstelling is voor haar blad. “Het principe van cradle to cradle komt bijvoorbeeld steeds meer op. Studenten willen geen producten meer maken die iets kapot maken, ze willen ontwerpen maken die iets bijdragen aan de wereld.”

TU Vastgoed verspreidt het Osiris Magazine onder medewerkers. De studenten van Osiris delen het blad zelf uit bij colleges over duurzaamheid.(SB)