Nieuw belastingstelsel gunstig voor studenten

Studenten kunnen straks meer bijverdienen zonder belasting te hoeven betalen. Tot nu toe ontlopen studenten een belastingaanslag als ze minder dan 8617 gulden per jaar verdienen. Dat is de zogeheten belastingvrije som.

Studenten moeten door deze verandering al vanaf de eerste cent die ze verdienen 32,7 procent belasting gaan betalen. Toch pakt het nieuwe stelsel gunstig uit. Dat komt omdat alle belastingbetalers een korting van 3321 gulden krijgen, de zogeheten `algemene heffingskorting’.

Het maximale bedrag dat een student `belastingvrij’ kan verdienen, komt daardoor op 10.156 gulden. In principe zou een student daarvan 32,7 procent (= 3321 gulden) moeten afdragen. Maar die afdracht valt precies weg tegen de heffingskorting. Onder het oude stelsel moeten ze bij dit bedrag 561 gulden aan de fiscus betalen.

De keerzijde van dit voordeeltje is dat studenten eerder de bovengrens aan hun bijverdiensten bereiken. Volgens de studiefinancieringswet mogen studenten immers hoogstens 15.000 gulden netto bijverdienen. Wie meer verdient, raakt zijn ov-jaarkaart kwijt en moet een deel van zijn studiefinanciering terugbetalen.

Onder de huidige belastingregels zit een student pas bij een bruto bedrag van 18.900 gulden aan de 15.000-guldengrens. Vanaf 2001 komt die grens al bij ongeveer 17.000 gulden bruto in zicht. Studentenorganisatie ISO vindt daarom dat het maximum-bedrag aan bijverdiensten omhoog moet. (HOP)

Tot nu toe ontlopen studenten een belastingaanslag als ze minder dan 8617 gulden per jaar verdienen. Dat is de zogeheten belastingvrije som. Maar in het nieuwe belastingstelsel dat minister Zalm vorige week presenteerde, is die belastingvrije som verdwenen.