‘Niet te veel aandacht voor Wilders’

Studente ict-infrastructuur en diensten (TBM) Hanane Ouna (23) won vorige week de Echo Award voor allochtoon talent. “Ik grijp alle kansen die ik krijg. Slapen doe ik wel als ik dood ben.”

De Echo Foundation wil met de uitreiking van de Echo Award allochtoon talent positieve aandacht geven. Je ouders komen uit Marokko, jij bent in Nederland geboren. Voel je je een allochtoon?

“Dat woord heeft een negatieve connotatie gekregen. Ik voel me eerder divers. Ik ben heel Nederlands en ben er trots op dat ik hier ben geboren. Maar ik heb ook een andere cultuur en een ander geloof leren kennen. Dat is een groot voordeel, want ik heb daardoor een groot empatisch vermogen. Ik kan me gemakkelijk inleven in een ander.”

Vind jij het nodig om allochtonen extra positieve aandacht te geven?

“Ik vind het het belangrijkst om bij jezelf te beginnen. Daarom vind ik het goed dat Echo een netwerk van ambassadeurs heeft. Dat zijn 250 studenten, onder wie nu ook ik, die nadenken over wat ze terug kunnen doen voor de maatschappij. We willen jonge allochtonen inspireren en ze activeren.”

Jij ziet het hebben van twee culturen als voordeel. Andere allochtone jongeren noemen het juist als reden waardoor zij niet hogerop komen. Snap jij dat?

“Ik denk dat er andere redenen zijn waarom die jongeren niet meekomen. Ik heb altijd veel steun gehad vanuit huis. Maar veel ouders van Marokkaanse jongeren hebben helemaal niet op school gezeten. Voor hen is het lastig om te weten wat hun kinderen doen en tegenkomen. Over dit soort vragen moeten we in debat, meer dan over de film van Wilders. Die moeten we niet al te veel aandacht geven. De islam is juist een mooi geloof, met tolerantie voor alle mensen en religies. Ik ben ook kritisch naar het geloof, maar ik houd me aan de vijf zuilen van onder meer bidden, vasten en aalmoezen geven.”

Je draagt geen hoofddoek.

“Dat is heel bewust. Het zou een belemmering kunnen zijn als ik het bedrijfsleven in wil. Niet dat dat de doorslaggevende reden is. Ik zou honderd procent achter het dragen van een hoofddoek moeten staan. Dat is nu niet zo.”

Je hebt de Echo Award onder meer gewonnen voor je maatschappelijke betrokkenheid. Hoe uit zich die?

“Ik ben lid van de International Communication Union van de Verenigde Naties, dat is een ict-netwerk van jongeren die ook mensen in ontwikkelingslanden toegang tot ict willen geven. Eén van de laatste dingen die we hebben gedaan is het oprichten van een ict-club voor weeskinderen in Mongolië. Daar leren ze over internet.”

In het najaar studeer je af op het invoeren van ict in ontwikkelingslanden. Wat wil je daarna doen?

“Ik wil de consulting in, problemen oplossen voor organisaties. Ik denk dat ik daar heel veel van kan leren. En er zijn veel mogelijkheden om naar het buitenland te gaan. Ik voel me een wereldburger, wil veel zien. Ik grijp alle kansen die ik krijg. Slapen doe ik wel als ik dood ben.”

Vind jij het nodig om allochtonen extra positieve aandacht te geven?

Je draagt geen hoofddoek.