Niet reizen = geen ov-boete

Studenten krijgen straks geen boete meer als ze hun verlopen ov-studentenkaart helemaal niet gebruiken. De nieuwe regels gaan op 1 januari 2019 in.

Dat heeft het ministerie vrijdag na de ministerraad bekendgemaakt.

Tientallen miljoenen euro’s betalen studenten en oud-studenten aan boetes als ze vergeten hun ov-studentenkaart op tijd stop te zetten. Een nieuwe wet moet het aantal boetes drastisch terugdringen.

De belangrijkste maatregel: wie niet reist, kan ook geen boete meer krijgen. Wie nog wél doorreist terwijl dat eigenlijk niet mag, krijgt aanvankelijk een lagere boete dan nu: 75 euro per halve maand in plaats van 97 euro.

Na een maand gaat die boete juist omhoog. Dan kan het doorreizen flink in de papieren lopen: de boete wordt 150 euro per halve maand. Het idee is dat een kleine vergissing minder hard wordt bestraft, terwijl het serieuze misbruik juist harder wordt aangepakt.

Langer de tijd om stop te zetten

Bovendien hebben studenten straks langer de tijd om hun verlopen ov-kaart stop te zetten: tien dagen in plaats van vijf. Al deze maatregelen zijn de uitkomst van felle politieke debatten. De politiek praat al jaren over dit onderwerp.

Als het goed is, gaan de nieuwe regels op 1 januari 2019 in. Maar eerst gaat het wetsvoorstel naar de Raad van State, die er advies over geeft. Daarna mag de Tweede Kamer zich erover buigen.

Technisch zou het nog niet mogelijk zijn om de ov-studentenkaarten automatisch stop te zetten. De Tweede Kamer kan dat maar nauwelijks geloven. De ov-bedrijven lijken weinig haast te hebben om een einde aan de boetes te maken, bleek uit een reconstructie van het HOP.

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau