Niet meer roken op de campus

Vanaf volgend studiejaar mag je nergens meer roken op de campus, ook niet in de buitenlucht. Dat schrijft staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer.

Op de TU Delft is niet iedereen gelukkig met het op handen zijnde rookverbod. (Foto: Cheryl Holt / Pixabay)

“Jaarlijks sterven ongeveer 20 duizend mensen ten gevolge van roken”, legt Blokhuis uit. “Elke dag beginnen gemiddeld 75 jongeren onder de 18 jaar met dagelijks roken en de meeste jongeren roken de eerste sigaret op het schoolterrein.”
Dat kan zo niet langer, meent het kabinet. Het verbod gaat voor het hele onderwijs gelden, van basisschool tot hoger onderwijs, en de instellingen moeten het ook handhaven.

Buitenstaanders
Het verbod vloeit voort uit een amendement uit 2016 van Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie, partijgenoot van Blokhuis. Het duurde dus even, maar het verbod komt er nu. Volgens een woordvoerder heeft die tijdspanne te maken met de praktische uitwerking van het verbod, zoals de precieze formulering en de handhaving. De kabinetswissel zou ook voor vertraging hebben gezorgd.
Buitenstaanders moeten zich eveneens aan het verbod houden. “Indien bijvoorbeeld een theatervereniging na schooltijd de aula van de onderwijsinstelling huurt om voor een voorstelling te repeteren”, schrijft Blokhuis, “zullen ook de leden van de vereniging niet mogen roken op het terrein van de onderwijsinstelling en zal het rookverbod moeten worden gehandhaafd.”

Niet roken, wel drinken
Op de TU Delft is niet iedereen even gelukkig met het op handen zijnde rookverbod. Zo beklagen studenten Mark en Anna (industrieel ontwerpen) zich erover dat de universiteit of overheid voor hen mag bepalen of zij roken of niet. Ik bedoel, als ik wil kan ik gewoon een biertje bestellen hier op de campus, aldus Anna. Dat is best scheef. Mark knikt instemmend. Ik vind het heerlijk om een kop koffie te halen en mijn sigaretje te roken in de pauze. Vervelend als dat niet meer kan. Wist je dat er op faculteit van Industrieel Ontwerpen op de eerste verdieping zelfs een rookruimte was? Volgens mij is die pas vorig semester gesloten.
Op de vraag of het verbod echt voor de hele campus geldt en of het verbod ook voor medewerkers en dienstingangen geldt, kan de TU nog geen antwoord geven. “De afdeling HR is bezig met de voorbereidingen, maar het is nog onbekend wanneer dit rond is”, laat een woordvoerder weten.

HOP, Bas Belleman / Delta, Marjolein van der Veldt

HOP Hoger Onderwijs Persbureau