Niet heilig, wel veilig

Heiligen zijn de mannen van BH 161 niet. Maar hun studentenhuis aan het Bagijnhof/Oude Delft is wel brandveilig. Dat is niet bij alle studentenhuizen zo. Het ministerie van Vrom is een campagne gestart.

De deur zwaait gastvrij open. Ondanks het op de bonnefooi aanbellen aan de zij-ingang aan de Oude Delft. En ondanks het bij studenten heikele onderwerp brandveiligheid. “We zijn zelf ook wel benieuwd”, vertelt de ‘portier’ die het bezoek meeneemt naar tweehoog. Eenmaal daar en overgedragen aan vijfdejaars werktuigbouwkunde Paul Crombach (24), blijkt dat achter die nieuwsgierigheid weinig angst verborgen zit. De dertien bewoners van BH 161 weten dat het bij hen goed geregeld is.

Crombach opent een deur aan het eind van de gang. “We zitten in een verbouwing”, zegt hij met een breed handgebaar richting kersvers gestuukte muren en systeemplafonds. “Zes van de dertien kamers worden opgeknapt, plus algemene ruimten.” Dat betekent nieuwe vloeren, plafonds, muren, ramen, isolatie en een nieuwe keuken. Met dank aan huisbaas Duwo. “En meteen in elke kamer rookmelders en op de gang een gloednieuwe brandslang”, wijst hij trots.

Dan rijst de vraag hoe het aan de ‘oude kant’ is. “Niet zo goed als in het vernieuwde deel”, zegt Crombach, maar absoluut oké, weet hij zeker. In de oude keuken wijst hij uit de losse pols drie rookmelders aan. “Op de gangen hangen ze ook. Er is hier ook weinig van hout. Dit huis is echt een betonnen doos.”

Mocht er brand uitbreken, dan is vluchten geen probleem. “Je kunt het balkon op en dan vluchten over het dak. We hebben naast de hoofdingang nog zijingangen.” Die zijn ook nog eens te bereiken via brede trappen. Zelfs het breekpunt bij studentenhuisvesting – volgestouwde gangen – lijkt bij BH 161 geen probleem. “De gangen zijn tweeënhalve meter breed”, toont Crombach op de grens van oud en nieuw. “Normaal ligt of staat er wel wat”, geeft hij toe. “Kratten of in brede stukken een koelkast, maar dan kun je er nog steeds ruim omheen.”

De situatie in het oude deel toont dat. De gang wordt onder meer bevolkt door een losse kamerdeur, twee koelkasten, evenzoveel jacquets, minifietsjes, een kastje, postvakjes, een fikse mand wasgoed, een gescalpeerde bureaustoel. In een breder deel staan drie gestapelde autowielen en een tas golfclubs. Maar ruimte zat om zonder te slalommen te kunnen vluchten.
“De gangen moeten vrij zijn en op onze kamers mogen geen onderdelen van gemotoriseerde voertuigen liggen. Elk half jaar komt Duwo controleren met de brandweer”, zegt Crombach. “Veel beter geregeld dan in veel kleinere complexen”, weet hij uit ervaring.

Juist over die complexen is het ministerie van Vrom bezorgd. Uit onderzoek van de Vrom-Inspectie, die 648 studenten enquêteerde en 95 panden inspecteerde, bleek onder meer dat bijna tachtig procent van de door particulieren verhuurde panden niet voldoet aan de technische eisen. Het gaat dan om brandcompartimenten, vluchtwegen, gekoppelde rookmelders en blusmiddelen. Ook weet maar de helft van de studenten met welke middelen welke brand is te blussen en is dertig procent onbekend met de brandveiligheid in het huis.

Als antwoord lanceert het ministerie een website. Met filmpjes en kadertjes worden studenten wakker geschud en gewezen op preventieve acties. Dat kan via de huisbaas als voorzieningen niet deugen, maar ook door zelf actie te nemen. Het gaat om simpele do’s en don’ts. Wel rookmelders plaatsen en ze niet uitzetten of zonder batterij laten verkommeren. Na een avond stappen niet vlak voor het slapengaan nog even frituren of bakken. Aan dat laatste bezondigen de heren van BH 161 zich vaak, vertelt Crombach. “En dan blijft nog wel eens een tosti-ijzer aanstaan.” De geadviseerde blusdeken in de buurt van de kookapparatuur hebben ze niet. “Maar er is nog nooit iets in de fik gevlogen en de dader krijgt op zijn donder van de rest.” Dat dan weer wel.

www.watdoejijbijbrand.nl/studenten
www.vrominspectie.nl/actueel/publicaties/brandveiligheid-studentenhuisvesting.aspx

As of last week, Delta can be read in newspaper format on your computer screens. Previously, Delta online was available in pdf format, but now it can also be read via the digital reader service Issuu. To open the newspaper, click on the link ‘Lees de krant online’ at www.delta.tudelft.nl. If you would also like to stay up-to-date on Delta’s latest news, you can follow us on twitter.com/tudelta.