Opinie

Niet doorschuiven maar aanschuiven

Opvallend aan de bezuinigingsplannen is het doorschuiven van problemen van de ene naar de andere faculteit, stelt or-lid Joanna Daudt. De bestuurders van de universiteit zouden de komende weken moeten aanschuiven in de kantines om de visie van TU-medewerkers te horen.

“Ga in discussie en geniet.”

De TU Delft moet bezuinigen en we noemen dat herijken.
Elke faculteit en elk domein binnen de universiteitsdienst heeft een bezuinigingsopdracht gekregen en we hebben de lijst met besparingsplannen kunnen lezen in Delta 15 van 21 april 2010. Wat opvalt aan de lijst is natuurlijk het ontbreken van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW). We weten nu hoe dit komt. De decaan van TNW vertrekt. Reorganisatiedoelstellingen en bezuinigingen die niet van tevoren bekend waren, zijn een kat in de zak voor een nieuwe decaan.
Wat ook opvalt op de lijst is het doorschuiven van problemen. Om maar eens te beginnen met het doorschuiven van Wiskunde naar TNW. Kunt u verzinnen welke problemen dit oplost voor de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI), TNW of de afnemende faculteiten? Welke besparingen zal dit opleveren en welke problemen creëer je hiermee en voor wie?
Ook de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) noemt het afstoten van dienstverlenend onderwijs. Zij willen deze activiteit doorschuiven door meer onderwijs in te kopen. Inhuur van derden voelt schijnbaar goedkoop.
De vorige organisatieverandering (OOD) heeft niet alleen heel veel gekwalificeerd personeel laten gaan, maar heeft ook, zeker in de eerste jaren, zeer veel gekost doordat veel externe derden zijn ingehuurd. De baten van deze externe inhuur waren vaak niet duidelijk.
Het is nu tijd om ook de kosten en baten van uitbesteed werk opnieuw te herijken. Het is goed mogelijk dat het laten maken van Engelse vertalingen door deskundige en gekwalificeerde medewerkers van de TU goedkoper en effectiever is dan het uitbesteden hiervan aan de Universiteit van Amsterdam.
Dit geldt ook voor het geld (ruim een miljoen euro per jaar) dat de TU besteedt aan het inhuren van coaches. Terwijl je voor minder geld ook personeelsadviseurs kunt aanstellen die een veel groter aantal mensen kunnen bereiken en begeleiden en die ook beter op de hoogte zijn van de werkelijke situatie binnen een bepaalde afdeling of dienst.
Nog een voorbeeld van doorschuiven is de hoeveelheid vierkante meters die sommige faculteiten willen afschuiven (EWI, Industrieel Ontwerpen, Civiele Techniek en Geowetenschappen). Dit levert de TU als geheel niets op. Tenzij je natuurlijk besluit om die ruimtes in te richten als learning centre. In het herinrichten van bestaande ruimtes zijn we als TU de laatste jaren erg goed geworden. Kijk naar de resultaten bij Bouwkunde en bij de bibliotheek. Laten we die expertise gebruiken om een keten van aantrekkelijke learning centres binnen de faculteiten te maken.
Nu betekent herijken niet alleen bezuinigen, maar ook het bepalen van kansrijke projecten die op de lange termijn veel geld en inspiratie kunnen opleveren. Hier heb ik nog weinig over gehoord en gelezen. Het is mogelijk dat hiervoor nog te weinig ideeën zijn, maar dat kan veranderen als elke bestuurder weer gaat denken aan de TU Delft en met oprechte belangstelling aanschuift bij de eettafels van de werknemers.
Van doorschuiven naar aanschuiven lijkt een kleine handeling, maar is een groots gebaar voor bestuurders die snel willen handelen met zo min mogelijk discussie. Een groots gebaar dat een flinke emotionele bonus zal opleveren. Mijn voorstel aan alle bestuurders van de TU Delft is om de komende weken zo veel mogelijk aan te schuiven aan de eettafels in alle kantines die de TU Delft rijk is. Ga in discussie, creëer draagvlak en geniet. De werkvloer heeft u meer te vertellen dan u denkt. De collectieve intelligentie van de universitaire gemeenschap is groot en u kunt heus leren hoe u die optimaal kunt gebruiken.

Joanna Daudt, voorzitter Democratisch beleid, de onafhankelijke fractie van de or van de TU Delft.

De Casimir onderzoeksschool en het 3TU centrum voor ethiek en technologie krijgen ieder 800 duizend euro subsidie uit het nieuwe NWO fonds voor graduate programma’s. Minister Plasterk (OCW) maakte dat 12 augustus bekend. Het fonds is opgezet ter verbetering van onderwijs en onderzoek voor talentvolle jonge onderzoekers. De aankomende promovendi krijgen meer zeggenschap in het onderzoek. Beide centra willen het geld gebruiken om masterstudie en promotieonderzoek verder te integreren.