‘Niet alleen focussen op een proefschrift’

De Graduate School neemt aanbevelingen van wetenschappers over werkdruk ter harte, maar wijst erop dat er al veel hulp voor promovendi is.

De tips van vier Delftse wetenschappers uit een rondetafelgesprek van Delta over werkdruk zijn ‘prima te gebruiken in een workshop voor supervisors van promovendi’ die de Graduate School ontwikkelt. Dat zegt Graduate School-directeur Peter Wieringa. Hij doelt onder meer op aanbevelingen om werkdruk bespreekbaar te maken en vaker ‘nee’ te zeggen als het werk te veel wordt.

In de training leren supervisors straks dat hun begeleiding aan het begin van een promotietraject anders moet zijn dan aan het eind, als de promovendus deskundige is geworden op een onderwerp. Verder moeten de supervisors ook nadenken over de inzet van hun netwerk voor de carrière van een promovendus.

Ook leren ze dat er cultuurverschillen zijn tussen Nederlandse en buitenlandse promovendi. “Een Nederlander die hier een master heeft gevolgd, kan vrij direct communiceren en is wat minder onder de indruk van hiërarchie dan bijvoorbeeld Aziatische studenten die hier pas twee maanden rondlopen en het moeilijk vinden vragen te stellen”, zegt beleidsmedewerker en secretaris van de Graduate School Stella van der Meulen.

Elke promovendus dient een mentor te hebben

Wieringa zegt blij te zijn dat sommige hoogleraren eens in de vier jaar een coachgesprek organiseren. “Los daarvan hebben wij een mentorsysteem: elke promovendus dient een mentor te hebben met wie hij soortgelijke gesprekken kan houden.”

De roep om ‘een loopbaanadviseur voor promovendi’ illustreert volgens hem dat niet voldoende bekend is dat er twee parttime adviseurs zijn bij het Career Centre. Daar kunnen promovendi terecht voor individueel advies, workshops en trainingen.

Een andere suggestie uit het rondetafelgesprek was dat er analoog aan het Onderwijskundig Centrum OC-Focus een ‘PhD-Focus’ zou moeten komen. Die zou moeten kijken naar persoonlijke vaardigheden en problemen van promovendi. Volgens Van der Meulen is de Graduate School zelf een ‘PhD-Focus’, omdat die promovendi ondersteunt in hun vaardigheden en hulp biedt via mentoren en het Career Centre. Sinds kort kunnen ze ook meedoen aan het Health Coach Programma.

Zijn er, tot slot, niet te veel promovendi, zoals in het rondetafelgesprek naar voren kwam? “Op sommige plekken zal dat ongetwijfeld het geval zijn, maar zijn nog steeds heel wat universitair hoofddocenten (uhd’s) die geen enkele promovendus hebben”, zegt Wieringa. Het college van bestuur zegt geen klachten te horen en denkt dat er ruimte is voor meer promovendi. De ondernemingsraad en de dienst Human Resources zijn wat dat betreft blij dat voortaan niet alleen hoogleraren maar ook uhd’s als promotor kunnen optreden.

Graphic: Auke Herrema
Nieuwsredacteur Connie van Uffelen