Niet alle bacheloropleidingen worden Engels

Het college van bestuur laat faculteiten zelf beslissen of en wanneer zij hun bacheloropleidingen verengelsen. Uit een rondgang van Delta blijkt het Engels overal terrein te winnen, maar het Nederlands is niet afgeschreven.

Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg zei in september 2014 te verwachten dat in drie of vier jaar tijd alle TU-bacheloropleidingen Engelstalig zouden zijn. Die voorspelling komt niet uit, niet in de laatste plaats doordat het college van bestuur de verengelsing niet van bovenaf wil opleggen.

Voor drie bacheloropleidingen bestaan momenteel concrete plannen om ze compleet te verengelsen. Informatica en elektrotechniek (EWI) gaan vanaf 2016 of 2017 gefaseerd over, omdat steeds meer docenten op de faculteit niet-Nederlands zijn. Bovendien verwacht EWI dat de instroom van Nederlandse studenten over een paar jaar om demografische redenen zal afnemen.

Ook de bacheloropleiding nanobiologie (TNW) gaat in 2016 om vakinhoudelijke redenen over op Engels. De andere TNW-bachelors blijven wat decaan Tim van der Hagen betreft voorlopig Nederlandstalig.

Voor de bachelors civiele techniek (CiTG) en technische bestuurskunde (TBM) spelen vooral praktische bezwaren. Voor de eerste geldt dat afgestudeerden vaak op de Nederlandse arbeidsmarkt terecht komen. De TBM-bachelor is opgebouwd rondom Nederlandse wet- en regelgeving.

Datzelfde geldt voor Bouwkunde. Die faculteit noemt desondanks een jaar, 2017, waarin de bachelor verengelst zou kunnen worden. De interne discussie daarover moet wel nog beginnen. Op 3mE en IO is van plannen nog geen sprake. Voor alle Nederlandstalige bachelors geldt dat veel colleges allang in het Engels gegeven worden, omdat docenten het Nederlands niet machtig zijn.

De faculteit L&R bood jarenlang een Engelstalige bachelor naast een Nederlandse variant. Die laatste is bij gebrek aan belangstelling geschrapt. De bachelor applied earth sciences (CiTG) is dit studiejaar voor het eerst overgegaan naar Engels. Volgens decaan Bert Geerken verloopt dat goed. Studievereniging Mijnbouwkundige Vereeniging bevestigt dat. Onderwijscommissaris Talitha Groenewold: “Aan het begin van het jaar waren er best wat klachten, vooral over het Engels van sommige docenten. De faculteit heeft daar veel aan gedaan en het gaat steeds beter. De studenten zijn tevreden nu.”

Lees ook: Het Nederlands is nog niet afgeschreven