News in Brief – Delta 31

DIS 2010The 2010 Day of the International Student (DIS) will be held at the World Forum in Den Haag on 13 November 2010. This national event brings together international students from across the Netherlands, offering a range of socially, culturally and professionally orientated activities, including excursions to famous Den Haag landmarks and museums, like the Mauritshuis, Panorama Mesdag and The Hague Museum of Photography.

There will also be career-focused activities, such as presentations and workshops aimed at helping international students take their next professional steps. Nuffic organises DIS as a way of expressing its appreciation to international higher education students who have chosen the Netherlands as the place to further their educations. The event starts at 12:00 and concludes with a plenary session in the World Forum Theatre, followed by a traditional dress fashion show and DJ and cover band party. To attend, register at the DIS site.

www.dis2010.nl

CHE rankings
In the recently published Centre for Higher Education Development Excellence Ranking 2010, TU Delft scored highly in the Excellence Group for the disciplines mathematics, physics and chemistry. The university’s research, international orientation and facilities also received high praise. CHE Excellence Ranking evaluates 60 European universities according to eight criteria, including academic publications, citations, student mobility and teaching staff mobility.

www.zeit.de/excellenceranking

Supercomputer
A Chinese supercomputer has claimed the title of the world’s fastest system. The system, Tianhe-1A, operates at a speed of 2.5 petaflops (or 1000 trillion operations per second) and is 1.4 times faster than the previous record-holding supercomputer at Tennessee’s Oak Ridge National Laboratory. China’s National University of Defense Technology developed Tianhe-1A. Jack Dongarra, a University of Tennessee supercomputer expert, says the system “blows away the existing No. 1 machine.”

SpoorzoneDelft, waarin de gemeente Delft en ProRail samenwerken, meldde onlangs in een persbericht juichend dat er begin december voor het station tweeduizend extra plekken voor fietsen bij zouden komen op de plaats van de ‘Blauwe Huizen’. Vorige week kwamen ze beschikbaar.
En ze stonden meteen vrijwel vol. Volgens het persbericht is er met die extra plaatsen nu ruim voldoende plek om fietsen neer te zetten.
Die conclusie lijkt voorbarig, gezien de ruimte die de sloopwerkzaamheden innemen en de aanhoudende overlast van rijwielen rond het station. “Wat er aan de voorzijde aan plekken is verdwenen om ruimte te maken voor de sloop, is er aan de achterzijde bij gekomen”, verzekert een woordvoerder van SpoorzoneDelft. Het gaat om 420 plaatsen bij tankstation Berkman aan de Coenderstraat en ongeveer 760 plaatsen bij de voormalige Van Gend & Loos-loods aan de Parallelweg.

SpoorzoneDelft kan de aanhoudende overlast wel verklaren: “Mensen willen hun fiets zo dicht mogelijk bij het station neerzetten en zo min mogelijk lopen.” Een rondgang in de buurt vlak na de ochtendspits leert dat die verklaring klopt. Achter het station staan – vlakbij de ingangen naar de perrons en buiten de door de gemeente aangebrachte witte lijnen – ongeveer 125 fietsen tegen hekken, gevels, muurtjes en palen. En aan het begin van de zijstraten staan er nog tientallen. Voor het station zijn het er, waarschijnlijk door het stringente verwijderbeleid van de gemeente, pakweg vijftig. Bij de Van Gend en Loos-loods is er voor de ruim tweehonderd fietsen ruimte in overvloed. Hier staan ongeveer 350 plekken maagdelijk leeg. Ter hoogte van het Lokomotiefpad zijn de rekken vrijwel helemaal leeg. Hetzelfde geldt voor het terrein bij Berkman: bijna de helft van de 420 plekken is vrij. En voor het station, op het ‘Blauwe Huizen-terrein’ zijn zonder veel moeite vijftig plekken te vinden.

Toch weten Delft en ProRail dat de uitbreiding met tweeduizend extra plaatsen, die over twee maanden worden verplaatst naar het voormalige Laantje van Mater, heel tijdelijk soelaas bieden. Door de groei van het aantal studenten en het stijgende aantal treinreizigers dat de fiets kiest als voor- en natransport, is meer plek nodig. “We hebben nu al behoefte aan vijfduizend fietsplekken. Dat aantal was voor 2013 geraamd.” Gezien de situatie studeert de gemeente met ProRail nu al op structurele (extra) oplossingen voor de stalling van fietsen voor de periode na het opleveren van de tunnel. De geplande ondergrondse fietsenstalling is tegen die tijd namelijk ontoereikend.