Netflixen? Daar heb ik toch geen tijd voor!

Huisetentje, daarna een CoBo en eigenlijk moet je ook nog die deadline halen. Misschien iets teveel van het goede? Hoog tijd voor een theaterinterventie!

Time Out! een interactief theaterstuk over stress en burn-outs. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Eerlijk, het is nogal wat, toegeven dat je het misschien wel iets té druk hebt. Het blijft een moeilijk onderwerp dat (gelukkig?) steeds meer een hot topic wordt. Ook voor gemeenteraadslid Matthijs Gouwerok. Hij hoorde vorig jaar over de voorstelling Time Out! en was vastbesloten het stuk naar Delft te halen. In het kader van studentenwelzijn organiseerde X afgelopen donderdag daarom samen met PodiumT, Studium Generale en ORAS de interactieve voorstelling. Anderhalf uur lang discussieerden studenten open en ongedwongen over stress en burn-out.

“De studentenraad sprak vorig jaar al veel over studentenwelzijn”, vertelt Gouwerok. “We merkten dat wachttijden bij psychologen destijds opliepen tot tien weken. Dankzij inzet van de sr werd extra personeel aangetrokken en zijn de wachttijden nu geslonken tot maximaal vijf weken”, glimlacht hij tevreden.

Hoe cru ook, volgens Gouwerok begint een burn-out ‘een beetje gewoon te worden’. Dat verbaast me niet als ik hoor hoe druk TU-studenten zijn. Weken van zestig uur zijn geen uitzondering. En hoe prop je daarnaast nog extra activiteiten in je schema? Want alleen een studie biedt ‘natuurlijk’ geen garantie op een goede baan, volgens het overgrote deel van de aanwezige studenten. Het duizelt me.

Geen Facebook op je iPhone, maar Snake op een 3310

Via de app Kahoot! worden we tijdens de voorstelling onderworpen aan een test waarbij resultaten live op een groot scherm verschijnen. Onder tijdsdruk probeer ik een keuze te maken tussen ‘eens’ en ‘oneens’. Het valt nog niet mee.

Waar het publiek over de meeste stellingen verdeeld is, komt er grappig genoeg een gemeenschappelijke deler naar voren: zonder social media zouden onze levens een stuk relaxter zijn. Maar wat als je met serieuze stress kampt? Zoek je hulp of los je het zelf op? Het overgrote deel van het publiek geeft aan er zelf mee aan de slag te gaan óf geen flauw idee te hebben waar zij met hun shit terecht kunnen. Het baart me zorgen. De studenten zelf blijkbaar ook, want al snel vliegen de tips om mijn oren. Wat kun je doen om je stresslevel te verlagen?

• Gebruik een maand lang geen smartphone, maar een Nokia 3310
  • Maak gebruik van een mindfulness app als Headspace
  • Neem een avondje rust en ga op de bank liggen Netflixen

Nu voel ik voor dat laatste zeker wel wat, maar ik weet dat het makkelijker is gezegd dan gedaan. Daarom ben ik blij wanneer iemand opmerkt dat je op zo’n moment nooit volledig ontspannen bent. “Je bent altijd bezig met de volgende dag. Continu hik je aan tegen de studiepunten die je móet halen, de sociale activiteiten die je móet ondernemen en de verwachtingen waaraan je móet voldoen.”

Het beste advies komt vanavond van iemand helemaal achterin de zaal. Via de catchbox, een microfoon in de vorm van een dobbelsteen, drukt de studente ons op het hart vooral te doen wat we leuk vinden. “Accepteer dat dit jouw leven is en ga ervoor!”

‘Degene met de volste agenda, die wint’

Na afloop check ik bij TU-psychologen Peter van ’t Zand en Paula Meesters of de druk op studenten echt zo groot is. Beiden bevestigen dit. “Voor studenten geldt: degene met de volste agenda, die wint”, aldus Meesters. Volgens haar vergelijken studenten zichzelf daarnaast teveel met anderen. Toch is stress volgens collega Van ’t Zand niet ongezond. “Het wordt een probleem wanneer het chronisch is. Het kan je ziek maken, met uiteindelijk burn-outachtige klachten tot gevolg.”

Daarom is het goed dat Time Out! langskwam. Om het gesprek aan te gaan en om bewustwording te creëren. Ik heb respect voor de studenten aan de TU Delft. Niet omdat zij zo hard werken, maar omdat ze deze avond zo open en eerlijk durfden te vertellen over stress en burn-out. Daar is moed voor nodig.

Hulp nodig?

Ervaar jij veel stress, heb je een burn-out of zijn er andere problemen die je graag met iemand wilt bespreken? De TU Delft psychologen helpen je graag.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl