Negen Delftenaren krijgen NWO-geld

De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft vorige maand vijf excellente Delftse wetenschappers een Vidi-subsidie toegekend, en vier pas gepromoveerde wetenschappers een Veni-subsidie.

Vidi-subsidies zijn bestemd voor onderzoekers die na hun promotie een aantal jaren onderzoek op postdocniveau hebben verricht. Zij krijgen maximaal zeshonderdduizend euro om gedurende vijf jaar een eigen onderzoekslijn te ontwikkelen. De Veni-subsidie is een bedrag van maximaal 208 duizend euro. Met dit geld kunnen pas gepromoveerde wetenschappers drie jaar lang aan de gang.

Vorig jaar sleepte de TU Delft vier Vidi’s in de wacht en zeven Veni’s. NWO betaalt bijna 70 procent van elke subsidie. De universiteit draagt ruim 30 procent bij.

In totaal dienden ruim zevenhonderd onderzoekers in Nederland een onderzoeksvoorstel in voor een felbegeerde NWO-subsidie. 167 Daarvan vielen in de prijzen. De succesvolle kandidaten werden geselecteerd vanwege hun ‘opvallend en origineel talent voor het doen van vernieuwend wetenschappelijk onderzoek’, aldus NWO. Van de gehonoreerde onderzoekers is ruim 30 procent vrouw.

Eén van de Vidi-winnaars is dr.ir. Cristian Picioreanu van technische natuurkunde. Hij doet onderzoek naar de groeiprocessen van bacteriën. “Je hebt wel een beetje geluk nodig om de subsidie te krijgen”, zegt hij. Eind mei moest hij zijn project presenteren aan een tienkoppige jury ‘met pokerfaces‘, zegt hij. Met het geld kan Picioreanu een postdoc en twee promovendi aannemen en nauwer samenwerken met onderzoeksgroepen in andere Europese landen.

De overige Vidi-subsidies zijn gegaan naar dr. Theo Dingemans van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek voor zijn onderzoek naar composietmaterialen die onder andere gebruikt worden in vliegtuigen, auto’s en sportartikelen en dr.ir. Just Herder van 3mE voor zijn goedkope, elastische operatietang zonder veren en scharnieren. Dr. Jakob Wallinga van technische natuurkunde heeft optische dateringsmethoden ontwikkeld om de ouderdom van zandafzettingen tijdens (pre-)historische overstromingen te bepalen. Dr. Val Zwiller van technische natuurkunde kreeg de Vidi-subsidie voor zijn onderzoeksvoorstel ‘Nano-opto-elektronica met afzonderlijke fotonen en afzonderlijke elektronen’, over kwantummechanische verschijnselen in halfgeleidende nanodraden.

De Veni-subsidies gingen naar dr.ir. Marijn van Huis van technische natuurkunde, voor zijn onderzoek naar minuscule kristalletjes in aluminiumlegeringen, die gebruikt worden in auto’s en vliegtuigen. Dr.ir. Michiel Kreutzer van technische natuurkunde gaat katalysatoren onderzoeken in minuscule chips. Dr.ir. Georgi Kuzmanov van EWI onderzoekt alternatieve supercomputers die in de wetenschap gebruikt kunnen worden om ingewikkelde wiskundige problemen op te lossen en dr. Kevin O’Neill van technische natuurkunde richt zich op led’s (light-emitting diodes). (TvD)