Nederlandse universiteiten sterk in wereldranglijst Times

De technische universiteiten van Nederland scoren beter dan vorig jaar in de wereldranglijst van het Britse tijdschrift Times Higher Education. Maastricht dringt tot de beste honderd door. Maar de meeste universiteiten zakken een paar plaatsen.

Elk jaar publiceert Times Higher Education een  ranglijst met de tweehonderd beste universiteiten van de wereld. Op nummer één staat voor het derde jaar op rij het California Institute of Technology. Harvard en Oxford delen de tweede plaats.

Nederlandse universiteiten dringen niet tot de absolute top door. Leiden scoort het hoogst en eindigt op nummer 67. Dat is drie plaatsen lager dan vorig jaar. Het scheelt nog maar weinig met de TU Delft, die opstoomt van 77 naar 69.

Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg is verheugd over deze stijging, maar plaatst de waarde van ‘lijstjes’ ook nadrukkelijk in perspectief. “Er zijn meerdere rankings en het samenstellen van dit soort ranglijsten is geen exacte wetenschap”, zegt hij.

Het maakt nogal wat uit op welke manier en op basis van welke criteria een ranking wordt vastgesteld, vindt hij. “Maar dergelijke lijsten inspireren je wél om voortdurend aan je prestaties te blijven werken en te blijven investeren om de sterke positie van de Nederlandse universiteiten in de toekomst te behouden.”

Ook de twee andere technische universiteiten stijgen op de ranglijst en de Universiteit Maastricht klimt naar plaats 98. De UvA weet zijn 83ste positie te behouden. Gemiddeld winnen de Nederlandse universiteiten ruim één positie.

Toch leveren de meeste universiteiten terrein in, al is het niet veel. Ze zakken bijvoorbeeld niet weg uit de top 200 en bezetten de derde plaats in het landenklassement, na de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Duitsland heeft sinds dit jaar nog maar tien universiteiten in de ranglijst staan, terwijl dat er vorig jaar elf waren.

Het tijdschrift kijkt hoe de universiteiten presteren op het gebied van onderzoek, onderwijs en samenwerking met het bedrijfsleven. Zo laten ze berekenen hoeveel impact de wetenschappelijke artikelen van universiteiten hebben, hoeveel de universiteiten produceren, wat hun reputatie is, hoe ‘internationaal’ hun docenten en studenten zijn en hoeveel inkomsten ze uit het bedrijfsleven halen.

Nederlandse universiteiten in de ranglijst:

Universiteit Leiden

TU Delft