Nederlandse universiteiten lonken naar rijke alumni

Nederlandse universiteiten hebben een lange weg te gaan als het om fondsenwerving bij afgestudeerden gaat. Toch werken ze er aan, meldt het FD. Zo ook de TU Delft.

(Illustratie: Joe the Goatfarmer)

Steeds meer Nederlandse universiteiten weten de weg naar bemiddelde oud-studenten te vinden. Dat concludeert Het Financieele Dagblad (FD) in een onderzoek naar fondsenwerving bij universiteiten. Toch staat alumnifondsenwerving bij universiteiten in Nederland in de kinderschoenen in vergelijking met die in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Fatsoenlijk
Universiteiten krijgen, naast de rijksbijdrage, geld van wetenschapsfinanciers, bedrijven, ministeries en de Europese Unie. Een andere geldstroom bestaat uit fondsenwerving. “De overheid zorgt voor goed, fatsoenlijk onderwijs, maar niet voor excellentie”, zegt Margot van Sluis, directeur van het alumnifonds van de Erasmus Universiteit in het FD. Nu de overheidsfinanciering geen gelijke tred houdt met de toename van studenten kunnen alumnifondsen voor universiteiten uitkomst bieden. Vooral de Erasmus Universiteit Rotterdam timmert flink aan de weg en haalde in twee jaar tijd 26 miljoen euro op bij vermogende alumni. Dat is inmiddels opgelopen tot 30 miljoen.

Delftse alumni
Eerder slaagden studenten en alumni van de TU Delft erin om 150 duizend euro bijeen te sprokkelen voor een deeltijdleerstoel geothermie
De fondsenwerving aan de TU Delft is in handen van het Universiteitsfonds Delft. De TU Delft heeft in 2017 ongeveer 1,7 miljoen aan nieuwe contracten voor donaties afgesloten. Dit betreft donaties van alumni, particulieren, instellingen en bedrijven.
Zo hebben veel alumni bijgedragen aan onderzoek naar bacteriofagen, de natuurlijke vijand van bacteriën en een mogelijk alternatief voor antibiotica. “Met behulp van deze donaties wordt het onderzoek versneld en wordt op dit moment de eerste fagenbank in Nederland opgebouwd”, vertelt Evelyne Esveld, directeur Universiteitsfonds Delft.
Het Universiteitsfonds financiert ook onderwijsontwikkeling. “Denk aan de financiering van een mooc, scholarships, beurzen en prijzen”, aldus Esveld. Ook zijn er donaties voor specifieke projecten via crowdfunding op supporttudelft.nl. “Er is sprake van een groot aantal individuele donateurs. Dit jaar zijn er al ruim 1500 particulieren die een donatie hebben gedaan.” Een volledige reactie van Evelyne Esveld lees je hier.

Schrale giften
Dit soort bedragen mogen in Nederlandse oren fors klinken, ze steken schraal af bij giften in de Verenigde Staten. Oud-burgemeester van New York, Michael Bloomberg brak onlangs het record: hij doneerde 1,8 miljard dollar aan zijn alma mater, de John Hopkins University.

HOP, Oscarine Vonk

HOP Hoger Onderwijs Persbureau